Hoe deze combinatie je een betere leider maakt
Monique van den Heuvel, Gerty Smit
Hoe wordt je nu echt een betere leider? Zo’n leider die je wilt volgen, die jou inspireert en die de boel in beweging brengt… Heb je er één in gedachten? Leiderschap is volgens echt waarmaken een combinatie van al je talenten, vaardigheden, kennis, patronen en valkuilen. Sommige delen zijn voor jou effectief en andere delen wat minder. Belangrijk is dat je je ervan bewust bent en dat je je kunt aanpassen aan je omgeving. Dat maakt ons echte mensen en niet een Robot Sophia. Het fascinerende filmpje over deze echte inwoner van Saudie Arabië bekijk je hier. In de huidige wereld is leiderschap belangrijker dan ooit. Volgens ons gaat écht leiderschap over een combinatie van teamleiderschap én persoonlijk leiderschap. Teamleiderschap en zelfleiderschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Team leiderschap gaat over sturing geven aan anderen en waar we onze eigenschappen inzetten voor een bepaald doel en een bepaalde groep mensen. Wat heb je daarbij nodig? Los van de managementvaardigheden, kun je denken aan communicatiestijlen, inlevingsvermogen, visie, faciliterende en coachende vaardigheden om het hoofd, hart en handen te raken van je team.
Zelf leiderschap is jezelf zodanig beïnvloeden dat je optimaal gemotiveerd bent, dat je je eigen richting bepaald en daarmee optimaal presteert. Voor zelf leiderschap heb je nodig:
- Zelfkennis/bewustzijn: het weten wat je voelt, wat je sterke en zwakke punten zijn en wat je belangrijk vindt.
- Zelfregulatie: het omgaan met je eigen emoties en impulsen.
- Motivatie: het inzetten van je eigen emoties voor een doel.
- Empathie: het aanvoelen en begrijpen van de emoties, behoeften en standpunten van anderen.
- Sociale vaardigheden: het beïnvloeden en sturen van de emoties van anderen.
Daniel Goleman publiceerde al in de jaren 90 van de vorige eeuw zijn boek over het belang van emotionele intelligentie. EQ is samengevat “het vermogen om je eigen emoties en die van anderen te herkennen, te duiden en te sturen”. SixSeconds zegt: “EQ is slimmer met emoties omgaan”.
EQ is slimmer met emoties omgaan
Onderzoek van Daniel Goleman liet zien dat emotionele intelligentie verantwoordelijk is voor 67 procent van de vaardigheden die nodig zijn voor uitstekende prestaties bij leiders, en dat het twee keer zo belangrijk is als technische vaardigheden of IQ. Bovendien bleek uit een onderzoek van de Hay Group dat bedrijven met emotioneel intelligente leiders tot 20 procent meer omzet maken dan bedrijven met minder emotioneel intelligente leiders. Deze cijfers laten zien dat een slimmer omgaan met emoties een belangrijke factor is voor succesvol leiderschap.
Zoals je hier ziet zijn deze twee (teamleiderschap en zelfleiderschap) onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Je kunt geen goede leider zijn van het team, wanneer je bijvoorbeeld je eigen valkuilen, patronen of drijfveren niet kent. En, de echtheid in je handelen zorgt voor minder stress, meer plezier in je werk en schept voor je omgeving duidelijkheid.
Het mooie nieuws is dat écht leiderschap als een spier werkt, je kunt vaardigheden ontwikkelen en je kunt er echt beter in worden. Je hoeft alleen maar te beginnen met slimmer met je eigen en de emoties van de ander om te gaan.
Teamleiderschap en zelfleiderschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ons trainingsprogramma ‘echt leiderschap met echt waarmaken’ start in september 2023
Heb je interesse of wil je meer weten, neem dan contact met ons op. We bieden het programma op inschrijving aan of als maatwerk voor jouw organisatie.
Contact
![Dé valkuil voor je (bouw)bedrijf: blijven hangen in oude patronen die niet meer werken](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echtwaarmaken_9325_header.jpg)
Dé valkuil voor je (bouw)bedrijf: blijven hangen in oude patronen die niet meer werken
In ons vorige blog gebruikten we de kinderfiets met zijwieltjes als metafoor voor de manier waarop bedrijven succesvol veranderingen binnen hun organisatie kunnen doorvoeren. Als management melden dat 'we' het vanaf nu écht anders gaan doen, maar vervolgens weinig...
![Als je niet ophoudt met dát wat je gisteren bedacht hebt, dan doe je morgen nog steeds precies hetzelfde](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echt_waarmaken_9324.jpg)
Als je niet ophoudt met dát wat je gisteren bedacht hebt, dan doe je morgen nog steeds precies hetzelfde
Hoe je een kind leert fietsen? Door te steunen en tegelijkertijd uit te dagen. Elke ouder kent dat gevoel van met je kind mee rennen naast dat kleine fietsje. Dat moment waarop je kind ontdekt dat het zelf fietst is magisch. Precies zo werkt het in het bedrijfsleven...
![Rotterdam The Hague Airport zet actief in op waarmaken klantbeloften](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echtwaarmaken_7901_2.jpg)
Rotterdam The Hague Airport zet actief in op waarmaken klantbeloften
'Samen met mijn team ben ik er verantwoordelijk voor dat mensen onze luchthaven bezoeken, er graag blijven én willen terugkomen.' Aan het woord is Désirée Breedveld, Commercieel Directeur Rotterdam The Hague Airport. 'Dat bereiken we door op allerlei terreinen in te...
![Ook grote bouwbedrijven werken actief aan het nakomen van klantbeloftes…](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/7899echt_waarmaken.jpg)
Ook grote bouwbedrijven werken actief aan het nakomen van klantbeloftes…
'Mensen zeggen nogal eens 'ja' op een vraag, puur om van het gezeur af te zijn. Niet echt handig, want daarmee ondermijn je je eigen kracht. Bovendien helpt gericht 'nee' zeggen om je te focussen op de kern. Beter dan passief 'ja' zeggen, is om met elkaar in gesprek...
![Dit is het geheim van een goede relatie met je collega’s](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/shutterstock_1071620870.jpg)
Dit is het geheim van een goede relatie met je collega’s
Wanneer jij goed in je vel zit, omdat alles op rolletjes loopt dan ben je als vanzelf een prettig mens om bij in de buurt te zijn. Je kunt het ook omdraaien; als alles op rolletjes loopt, zit jij lekker in je vel! Wanneer je je beseft dat iedereen vanuit zijn eigen,...
![Volop kansen voor verbeteren hospitality-level facilitaire sector](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/08/facto-monique-van-den-heuvel.jpg)
Volop kansen voor verbeteren hospitality-level facilitaire sector
Wanneer je als bedrijf zégt dat je zo gastvrij bent, dan moeten de mensen op de werkvloer wél weten waar je het over hebt. En dat vraagt om meer actie dan vanuit een bepaalde visie een theoretische stip op de horizon plaatsen. Dat werkt misschien prima voor het...
![Krachtige klantmagneet worden? Dat kan jouw bedrijf ook. Zó pak je het aan!](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/shutterstock_1091222234.jpg)
Krachtige klantmagneet worden? Dat kan jouw bedrijf ook. Zó pak je het aan!
Je hoort direct of iemand met een glimlach de telefoon opneemt, of last heeft van het maandagochtendgevoel. Wanneer je dat eenmaal beseft kijk je blijvend anders naar klantcontact. En met een beetje geluk ook naar je eigen houding. Je kent vast de bekende voorbeelden...
![Zwemles deel 2: zó worden jouw klanten fans en blijven ze dat…](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/shutterstock_657728251.jpg)
Zwemles deel 2: zó worden jouw klanten fans en blijven ze dat…
Weet je nog, ons verhaal van twee weken geleden, over die moeder, de zwemles op woensdagmiddag en een óvervolle parkeerplaats? We beloofden je de oplossing die leidt tot belachelijk tevreden klanten. Komt-ie: het zwembad in onze case, dat kampte met een te kleine...
![Zó zorg je ervoor dat klanten razend enthousiast over jouw bedrijf praten!](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/03/facto-monique-van-den-heuvel-2.jpg)
Zó zorg je ervoor dat klanten razend enthousiast over jouw bedrijf praten!
Wanneer je aandacht tot de kern toe afpelt, dan gaat het in basis over twee mensen: over de klant en over jezelf. En je voelt natuurlijk diréct of aandacht echt is of wat gemaakt. Laatst maakte ik een prachtige situatie mee waarin oprechte aandacht een belangrijke rol...
![Over zwemles en echte aandacht: help jouw bedrijf aan belachelijk tevreden klanten](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echtwaarmaken_7895.jpg)
Over zwemles en echte aandacht: help jouw bedrijf aan belachelijk tevreden klanten
Jáááh, als je het zó zegt, dan is het eigenlijk hartstikke simpel. Het is dé opmerking die we bij menig bedrijf beluisteren als we praten over oprechte aandacht aan je klanten geven. Aandacht gaat immers over warmte, over echtheid, over je welkom voelen. En dat bereik...