Hoe deze combinatie je een betere leider maakt
Monique van den Heuvel, Gerty Smit
Hoe wordt je nu echt een betere leider? Zo’n leider die je wilt volgen, die jou inspireert en die de boel in beweging brengt… Heb je er één in gedachten? Leiderschap is volgens echt waarmaken een combinatie van al je talenten, vaardigheden, kennis, patronen en valkuilen. Sommige delen zijn voor jou effectief en andere delen wat minder. Belangrijk is dat je je ervan bewust bent en dat je je kunt aanpassen aan je omgeving. Dat maakt ons echte mensen en niet een Robot Sophia. Het fascinerende filmpje over deze echte inwoner van Saudie Arabië bekijk je hier. In de huidige wereld is leiderschap belangrijker dan ooit. Volgens ons gaat écht leiderschap over een combinatie van teamleiderschap én persoonlijk leiderschap. Teamleiderschap en zelfleiderschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Team leiderschap gaat over sturing geven aan anderen en waar we onze eigenschappen inzetten voor een bepaald doel en een bepaalde groep mensen. Wat heb je daarbij nodig? Los van de managementvaardigheden, kun je denken aan communicatiestijlen, inlevingsvermogen, visie, faciliterende en coachende vaardigheden om het hoofd, hart en handen te raken van je team.
Zelf leiderschap is jezelf zodanig beïnvloeden dat je optimaal gemotiveerd bent, dat je je eigen richting bepaald en daarmee optimaal presteert. Voor zelf leiderschap heb je nodig:
- Zelfkennis/bewustzijn: het weten wat je voelt, wat je sterke en zwakke punten zijn en wat je belangrijk vindt.
- Zelfregulatie: het omgaan met je eigen emoties en impulsen.
- Motivatie: het inzetten van je eigen emoties voor een doel.
- Empathie: het aanvoelen en begrijpen van de emoties, behoeften en standpunten van anderen.
- Sociale vaardigheden: het beïnvloeden en sturen van de emoties van anderen.
Daniel Goleman publiceerde al in de jaren 90 van de vorige eeuw zijn boek over het belang van emotionele intelligentie. EQ is samengevat “het vermogen om je eigen emoties en die van anderen te herkennen, te duiden en te sturen”. SixSeconds zegt: “EQ is slimmer met emoties omgaan”.
EQ is slimmer met emoties omgaan
Onderzoek van Daniel Goleman liet zien dat emotionele intelligentie verantwoordelijk is voor 67 procent van de vaardigheden die nodig zijn voor uitstekende prestaties bij leiders, en dat het twee keer zo belangrijk is als technische vaardigheden of IQ. Bovendien bleek uit een onderzoek van de Hay Group dat bedrijven met emotioneel intelligente leiders tot 20 procent meer omzet maken dan bedrijven met minder emotioneel intelligente leiders. Deze cijfers laten zien dat een slimmer omgaan met emoties een belangrijke factor is voor succesvol leiderschap.
Zoals je hier ziet zijn deze twee (teamleiderschap en zelfleiderschap) onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Je kunt geen goede leider zijn van het team, wanneer je bijvoorbeeld je eigen valkuilen, patronen of drijfveren niet kent. En, de echtheid in je handelen zorgt voor minder stress, meer plezier in je werk en schept voor je omgeving duidelijkheid.
Het mooie nieuws is dat écht leiderschap als een spier werkt, je kunt vaardigheden ontwikkelen en je kunt er echt beter in worden. Je hoeft alleen maar te beginnen met slimmer met je eigen en de emoties van de ander om te gaan.
Teamleiderschap en zelfleiderschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ons trainingsprogramma ‘echt leiderschap met echt waarmaken’ start in september 2023
Heb je interesse of wil je meer weten, neem dan contact met ons op. We bieden het programma op inschrijving aan of als maatwerk voor jouw organisatie.
Contact
Heb jij het lef om de je collega’s mee te nemen in de nieuwe koers?
Borgen is eigenlijk een soort magisch woord dat we vaak gebruiken. Het is ook een heerlijk woord, omdat het impliceert dat we vólhouden en consistent iets blijven doen. En laat volhouden nu net iets zijn dat in wezen niet heel erg bij ons als mensen past. Dat zie je...
Wanneer heb jij je voor het laatst écht verwonderd?
In het bedrijfsleven zeggen we vaak dat we de behoeften van de klant beter willen leren kennen en signaleren zodat je je organisatie beter op de klant kunt afstemmen. Vaak is het beter om eerst de behoeften van je medewerkers te achterhalen. Want pas als je weet wat...
Schooncollega’s: goud waar je zuinig op wilt zijn…
'Er verandert veel in de markt, zowel aan de medewerkers- als aan de klantenzijde. Van oudsher is de schoonmaakbranche nogal hiërarchisch ingericht en dat is niet meer van deze tijd wat ons betreft. Dat heeft ons zo'n 5 jaar geleden doen besluiten om onze organisatie...
Schoonmakers: de súperhelden van de hospitality-branche (deel 2)
Ze zijn niet altijd zichtbaar, maar ó zo belangrijk en onmisbaar: schoonmakers, de helden van de hospitality-branche. Zo blijkt dat schoonmaakmedewerkers die actief verbinding met hun omgeving maken direct zichtbaarder worden en meer waardering krijgen. Denk...
Schoonmakers: de súperhelden van de hospitality-branche (deel 1)
De schoonmaakbranche kent nogal wat uitdagingen: zo sturen leidinggevenden vanaf afstand meestal meerdere objecten aan waardoor het lastig is om fysiek contact te houden met de vele medewerkers. Het gevaar is dat de betrokkenheid over en weer vermindert. Onwenselijk,...
Woningbouwvereniging de Sleutels Leiden
Klantvraag: ‘Wij hebben de ambitie om de meest klantgerichte woningbouwvereniging van Nederland te worden. Kunnen jullie ons helpen om de organisatie in beweging te krijgen?’ In het land van de woningbouwverenigingen is er de laatste jaren veel veranderd. Politieke...
Monique van den Heuvel: Schoonmaker is belangrijke hospitality-steunpilaar voor organisaties
De schoonmaakbranche kent nogal wat uitdagingen: zo sturen leidinggevenden vanaf afstand meestal meerdere objecten aan waardoor het lastig is om fysiek contact te houden met de vele medewerkers. Het gevaar is dat de betrokkenheid over en weer vermindert. Onwenselijk,...
Vakantie: Hoofd, hart en handen verbinden (en gewoon genieten)
Hoe fijn is het om even uit de ratrace te zijn. We kennen allemaal dat gevoel van het opdoen van nieuwe inspiratie en energie aan de rand van dat zwembad of met je voeten heerlijk ontspannen in dat warme zand. Drankje erbij en laten gaan die gedachten... Het is niet...
Jaap Messemaker, directeur G&S Bouw: ‘ Ik geloof in doen wat je zegt en zéggen wat je doet.’
'We schrijven elk jaar een beleidsnota met daarin diverse speerpunten. Belangrijke thema's die de laatste keer naar voren kwamen waren "trots zijn op G&S Bouw" en "met nul punten opleveren". We hadden al snel in de gaten dat het goed was om voor de ontwikkeling...
Bouwen is als estafette-lopen: maar in hoeverre besef jij dat eigenlijk al?
Binnen de wereld van bouw is er in een korte tijd veel veranderd: het proces is stukken ingewikkelder geworden, technische ontwikkelingen en werkwijzen zoals BIM en Lean bouwen deden hun intrede en bovendien zijn er meerdere partijen bij het hele traject betrokken....