Schoonmakers: de súperhelden van de hospitality-branche (deel 2)

Ze zijn niet altijd zichtbaar, maar ó zo belangrijk en onmisbaar: schoonmakers, de helden van de hospitality-branche. Zo blijkt dat schoonmaakmedewerkers die actief verbinding met hun omgeving maken direct zichtbaarder worden en meer waardering krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de grote NS-stations in ons land en aan de winkelcentra in de steden, waar elke dag duizenden mensen passeren. Als passanten ‘zien’ we de schoonmaker niet echt, het is ‘gewoon’ dat ze er zijn. Maar wanneer een medewerker het verschil maakt, bijvoorbeeld door alvast even op het knopje van de lift te drukken, omdat jij met een zware koffer aankomt dan ontstaat er direct iets positiefs.

Net dat stapje extra

En dat bereik je als management alleen als je serieus aandacht geeft aan de relatie met je mensen. Kijk, in basis zijn we allemaal kuddedieren, elke dag opnieuw doen we dingen onbewust: je rijdt naar je werk, doet dat keurig tussen de lijnen van de weg, ontwijkt een fietser, neemt koffie en gaat achter je bureau zitten. Dat de weg schoon was, het koffieapparaat zuiver en je bureau eveneens fris merk je niet bewust op. Maar hoe terecht is dat? Wanneer je, vanuit je rol als manager in de schoonmaakbranche, actief inzet op het leren kennen van je mensen en het investeren in de relatie, ook door je personeel zoveel mogelijk op dezelfde locatie, overdag, onder dezelfde mensen te laten werken, dan motiveer je je schoonmakend personeel om actief bij te dragen aan klanttevredenheid.

Oogkleppen af, voelsprieten uit

Ga het gesprek aan, realiseer je welk effect jouw gedrag op de ander heeft en praat over kansen voor en kwaliteiten van de medewerker. Het resultaat? Je mensen tonen meer eigenaarschap en denken (nog) meer met de klant mee. Maak het specifiek, verwoord je bedrijfsdoelen zó dat ze passen in de belevingswereld van de schoonmaakmedewerker en geef zelf het goede voorbeeld door nét dat stapje extra te doen in het bouwen van de band. Altijd vanuit authenticiteit. Altijd oprecht. Maar dat spreekt voor zich.

Neem contact op

Echt Waarmaken, helpt organisaties om zich aan te passen aan nieuwe klantgedreven patronen. De focus ligt op mensen in hun kracht zetten waardoor ze blijvend klantgericht optreden. Ook graag een frisse blik? Neem contact met ons op, we helpen je graag.

Blogs ontvangen?

Elke twee weken publiceren we een nieuw artikel. Blijf op de hoogte!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.