Hoe deze combinatie je een betere leider maakt
Monique van den Heuvel, Gerty Smit
Hoe wordt je nu echt een betere leider? Zo’n leider die je wilt volgen, die jou inspireert en die de boel in beweging brengt… Heb je er één in gedachten? Leiderschap is volgens echt waarmaken een combinatie van al je talenten, vaardigheden, kennis, patronen en valkuilen. Sommige delen zijn voor jou effectief en andere delen wat minder. Belangrijk is dat je je ervan bewust bent en dat je je kunt aanpassen aan je omgeving. Dat maakt ons echte mensen en niet een Robot Sophia. Het fascinerende filmpje over deze echte inwoner van Saudie Arabië bekijk je hier. In de huidige wereld is leiderschap belangrijker dan ooit. Volgens ons gaat écht leiderschap over een combinatie van teamleiderschap én persoonlijk leiderschap. Teamleiderschap en zelfleiderschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Team leiderschap gaat over sturing geven aan anderen en waar we onze eigenschappen inzetten voor een bepaald doel en een bepaalde groep mensen. Wat heb je daarbij nodig? Los van de managementvaardigheden, kun je denken aan communicatiestijlen, inlevingsvermogen, visie, faciliterende en coachende vaardigheden om het hoofd, hart en handen te raken van je team.
Zelf leiderschap is jezelf zodanig beïnvloeden dat je optimaal gemotiveerd bent, dat je je eigen richting bepaald en daarmee optimaal presteert. Voor zelf leiderschap heb je nodig:
- Zelfkennis/bewustzijn: het weten wat je voelt, wat je sterke en zwakke punten zijn en wat je belangrijk vindt.
- Zelfregulatie: het omgaan met je eigen emoties en impulsen.
- Motivatie: het inzetten van je eigen emoties voor een doel.
- Empathie: het aanvoelen en begrijpen van de emoties, behoeften en standpunten van anderen.
- Sociale vaardigheden: het beïnvloeden en sturen van de emoties van anderen.
Daniel Goleman publiceerde al in de jaren 90 van de vorige eeuw zijn boek over het belang van emotionele intelligentie. EQ is samengevat “het vermogen om je eigen emoties en die van anderen te herkennen, te duiden en te sturen”. SixSeconds zegt: “EQ is slimmer met emoties omgaan”.
EQ is slimmer met emoties omgaan
Onderzoek van Daniel Goleman liet zien dat emotionele intelligentie verantwoordelijk is voor 67 procent van de vaardigheden die nodig zijn voor uitstekende prestaties bij leiders, en dat het twee keer zo belangrijk is als technische vaardigheden of IQ. Bovendien bleek uit een onderzoek van de Hay Group dat bedrijven met emotioneel intelligente leiders tot 20 procent meer omzet maken dan bedrijven met minder emotioneel intelligente leiders. Deze cijfers laten zien dat een slimmer omgaan met emoties een belangrijke factor is voor succesvol leiderschap.
Zoals je hier ziet zijn deze twee (teamleiderschap en zelfleiderschap) onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Je kunt geen goede leider zijn van het team, wanneer je bijvoorbeeld je eigen valkuilen, patronen of drijfveren niet kent. En, de echtheid in je handelen zorgt voor minder stress, meer plezier in je werk en schept voor je omgeving duidelijkheid.
Het mooie nieuws is dat écht leiderschap als een spier werkt, je kunt vaardigheden ontwikkelen en je kunt er echt beter in worden. Je hoeft alleen maar te beginnen met slimmer met je eigen en de emoties van de ander om te gaan.
Teamleiderschap en zelfleiderschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ons trainingsprogramma ‘echt leiderschap met echt waarmaken’ start in september 2023
Heb je interesse of wil je meer weten, neem dan contact met ons op. We bieden het programma op inschrijving aan of als maatwerk voor jouw organisatie.
Contact
Klanttevredenheid verhogen? Begin bij je collega’s!
Wil jij je klanten echt elke dag verrassen? Begin dan eens bij je collega’s. Want als jouw collega’s met plezier naar hun werk gaan, voelen je klanten dit meteen. Daarom hebben wij het liever over klantgedrevenheid, in plaats van klanttevredenheid. Want uit...
Een gastvrije glimlach moet je klantgericht organiseren
In vele facilitaire organisaties is gastvrijheid opgeklommen op de ladder… In de plannen komt vaak het woord gastvrijheid voor. We vinden het belangrijk en vinden dat onze mensen gastvrij moeten zijn. Bij doorvragen moet het niet te veel geld of tijd kosten, mensen...
Hoe maakt je het waar?
“Hoe ga ik dit nu waarmaken…!” “Ik heb mijn plannen vertaald en gedeeld met het MT, heb ze enthousiast gekregen en ze zijn akkoord gegaan met mijn ideeën, ik mag het gaan regelen en implementeren.” “Maar nu wordt het pas spannend… hoe ga ik het mijn mensen uitleggen?”...
Niet zomaar een kompas… de klant bepaalt de richting!
“Echt waar, dit kompas wijst niet naar het Noorden”. “Waar wijst het dan wel naartoe?” “Het wijst naar dat wat je het meeste wilt in deze wereld.” Jack Sparrow en Elizabeth Swann uit The Pirates of the Caribbean Het kompas van Jack Sparrow (Johnny Depp in Pirates of...
Waar een ‘bumpy road’ goed voor is…
Een weg vol met hobbels, kuilen en onverwachte bochten... zo startte ik mijn jaar. Het nieuwe jaar vol met plannen en ideeën totdat mijn vader buikpijn kreeg. Die buikpijn bleek een aneurysma te zijn en ineens keek hij de dood in de ogen. In grote paniek werd hij...
Dit moet je zeker meenemen naar volgend jaar…
In zo'n week als deze zijn we vooruit aan het kijken, op naar nieuwe avonturen. Ieder jaar begint weer met een zo goed als lege agenda, wordt deze nieuwe agenda weer net zo vol als dit jaar? En wat moeten we komend jaar zeker meenemen? Ik kan nu natuurlijk weergeven...
Gastvrijheid – welk beeld heb jij daarbij?
Met deze vraag gingen Erik van Straaten van het gastvrijheidsspel en ik het gesprek aan met tientallen bezoekers aan de Dag van de Gastvrijheid. Deze beurs in de Jaarbeurs werd bezocht door ca 700 zorg en facilitaire professionals. Onze stand werd goed bezocht, er was...
‘Doe maar gewoon’ in een teamweekend… dat is pas verwarrend!
Teambuilding in de Ardennen? Heeft u dat weleens gedaan? Ik herinner me mooie dagen in de Ardennen met verschillende gezelschappen. De verhalen worden ieder jaar een beetje mooier en het gevoel van verbondenheid groter. Mijn compagnon Mireille was met haar team op...
5 praktische tips om een hospitality mentaliteit waar te maken
Ik heb een mooi verhaal over een tas, hakken, een hoge stoeprand, haast en dan... onderuit. Plat op straat lag ik. Helaas geen publiek, dus jammeren en huilen had geen zin. Opstaan en doorgaan, ik hoor het mijn moeder nog zeggen 🙂 Ik ben opgestaan, had serieus pijn...
Jan Hendrik van Ark, Gemeente Amsterdam: “Op naar een zelfsturend, klantgericht team!”
Een ‘zelfsturend team’ als moderne ontwikkeling of als idee wat al in de jaren 70 is ontstaan? Nu de ICT steeds meer methoden als Lean, Agile en Scrum omarmt, is het zelfsturende team terug als nooit te voren. Binnen Gemeente Amsterdam is ook behoefte aan...