Hoe deze combinatie je een betere leider maakt
Monique van den Heuvel, Gerty Smit
Hoe wordt je nu echt een betere leider? Zo’n leider die je wilt volgen, die jou inspireert en die de boel in beweging brengt… Heb je er één in gedachten? Leiderschap is volgens echt waarmaken een combinatie van al je talenten, vaardigheden, kennis, patronen en valkuilen. Sommige delen zijn voor jou effectief en andere delen wat minder. Belangrijk is dat je je ervan bewust bent en dat je je kunt aanpassen aan je omgeving. Dat maakt ons echte mensen en niet een Robot Sophia. Het fascinerende filmpje over deze echte inwoner van Saudie Arabië bekijk je hier. In de huidige wereld is leiderschap belangrijker dan ooit. Volgens ons gaat écht leiderschap over een combinatie van teamleiderschap én persoonlijk leiderschap. Teamleiderschap en zelfleiderschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Team leiderschap gaat over sturing geven aan anderen en waar we onze eigenschappen inzetten voor een bepaald doel en een bepaalde groep mensen. Wat heb je daarbij nodig? Los van de managementvaardigheden, kun je denken aan communicatiestijlen, inlevingsvermogen, visie, faciliterende en coachende vaardigheden om het hoofd, hart en handen te raken van je team.
Zelf leiderschap is jezelf zodanig beïnvloeden dat je optimaal gemotiveerd bent, dat je je eigen richting bepaald en daarmee optimaal presteert. Voor zelf leiderschap heb je nodig:
- Zelfkennis/bewustzijn: het weten wat je voelt, wat je sterke en zwakke punten zijn en wat je belangrijk vindt.
- Zelfregulatie: het omgaan met je eigen emoties en impulsen.
- Motivatie: het inzetten van je eigen emoties voor een doel.
- Empathie: het aanvoelen en begrijpen van de emoties, behoeften en standpunten van anderen.
- Sociale vaardigheden: het beïnvloeden en sturen van de emoties van anderen.
Daniel Goleman publiceerde al in de jaren 90 van de vorige eeuw zijn boek over het belang van emotionele intelligentie. EQ is samengevat “het vermogen om je eigen emoties en die van anderen te herkennen, te duiden en te sturen”. SixSeconds zegt: “EQ is slimmer met emoties omgaan”.
EQ is slimmer met emoties omgaan
Onderzoek van Daniel Goleman liet zien dat emotionele intelligentie verantwoordelijk is voor 67 procent van de vaardigheden die nodig zijn voor uitstekende prestaties bij leiders, en dat het twee keer zo belangrijk is als technische vaardigheden of IQ. Bovendien bleek uit een onderzoek van de Hay Group dat bedrijven met emotioneel intelligente leiders tot 20 procent meer omzet maken dan bedrijven met minder emotioneel intelligente leiders. Deze cijfers laten zien dat een slimmer omgaan met emoties een belangrijke factor is voor succesvol leiderschap.
Zoals je hier ziet zijn deze twee (teamleiderschap en zelfleiderschap) onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Je kunt geen goede leider zijn van het team, wanneer je bijvoorbeeld je eigen valkuilen, patronen of drijfveren niet kent. En, de echtheid in je handelen zorgt voor minder stress, meer plezier in je werk en schept voor je omgeving duidelijkheid.
Het mooie nieuws is dat écht leiderschap als een spier werkt, je kunt vaardigheden ontwikkelen en je kunt er echt beter in worden. Je hoeft alleen maar te beginnen met slimmer met je eigen en de emoties van de ander om te gaan.
Teamleiderschap en zelfleiderschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ons trainingsprogramma ‘echt leiderschap met echt waarmaken’ start in september 2023
Heb je interesse of wil je meer weten, neem dan contact met ons op. We bieden het programma op inschrijving aan of als maatwerk voor jouw organisatie.
Contact
![Zó geven de mensen van station Utrecht Centraal échte aandacht aan hun bezoekers…](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echt-waarmaken-station-utrecht-centraal_3.jpg)
Zó geven de mensen van station Utrecht Centraal échte aandacht aan hun bezoekers…
'Even spontaan iemand aanspreken die non-verbaal een vragende houding laat zien. Of nét dat beetje extra aandacht geven aan het beantwoorden van een reizigersvraag. Het zijn ook hier de kleine dingen die het doen', zegt Mirjam Schokker, Manager Station van Utrecht...
![Zó zorg je ervoor dat klanten razend enthousiast over jouw bedrijf praten](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echt-waarmaken-gratis-fans-van-je-klanten-maken.jpg)
Zó zorg je ervoor dat klanten razend enthousiast over jouw bedrijf praten
'Wanneer je aandacht tot de kern toe afpelt, dan gaat het in basis over twee mensen: over de klant en over jezelf. En je voelt natuurlijk diréct of aandacht echt is of wat gemaakt.' Aan het woord is Monique van den Heuvel, eigenaar van Echt Waarmaken, een bedrijf dat...
![Even terugkijken en dan hop, opstropen maar die mouwen…](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echt-waarmaken-even-terugkijken-en-dan-hop_opstropen-maar-die-mouwen-1.jpg)
Even terugkijken en dan hop, opstropen maar die mouwen…
Ja hoor, het is zover! Het nieuwe jaar is ein-de-lijk van start! En wat is het jaar dat achter ons ligt weer ongelofelijk snel voorbij gevlogen. Eerder vroegen we je al in hoeverre jij je doelen hebt bereikt. En of je wensen, of in elk geval een aantal, daarvan waren...
![Even knipperen… en het jaar is alweer voorbij!](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echt-waarmaken-even-knipperen-en-het-jaar-is-alweer-voorbij2.jpg)
Even knipperen… en het jaar is alweer voorbij!
Weet je nog, hoe druk je was met het maken van ambitieuze plannen voor dit jaar? Nóg klantgerichter worden, je team op scherp zetten en continue ontwikkeling vormgeven door die ene mooie opleiding te volgen. En in privé? Nét dat kilootje en dat wijntje minder en dat...
![Vólop kansen voor verbeteren hospitality-level van de facilitaire sector](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echtwaarmaken-volop-kansen0voor-verbeteren-hospitality-level-van-de-facilitaire-sector-1.jpg)
Vólop kansen voor verbeteren hospitality-level van de facilitaire sector
Wanneer je als bedrijf zégt dat je zo gastvrij bent, dan moeten de mensen op de werkvloer wél weten waar je het over hebt. En dat vraagt om meer actie dan vanuit een bepaalde visie een theoretische stip op de horizon plaatsen. Dat werkt misschien prima voor het...
![Wat we kunnen leren van Coldplay](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echtwaarmaken-wat-we-kunnen-leren-van-goldplay-1.jpg)
Wat we kunnen leren van Coldplay
De meeste ondernemers zullen het erover eens zijn: je bedrijf draait om de klant. Zonder de klant geen omzet, dus we kunnen er met zijn allen maar beter voor zorgen dat de beleving van die klant geweldig is. En toch gebeurt dat lang niet altijd. In organisaties wordt...
![Zorg voor je medewerkers, dan volgt de zorg voor je klant vanzelf](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echt-waarmaken-zorg-voor-je-medewerksers-dan-volgt-de-zorg-voor-je-klant-vanzelf-1.jpg)
Zorg voor je medewerkers, dan volgt de zorg voor je klant vanzelf
Een paar weken geleden belde een zorginstelling. Eerder hadden we een hospitalitytraject begeleid bij deze instelling, maar het ging ze nu om iets anders. Ze wilden graag met hun teams aan de slag. Zoals zoveel organisaties – zeker in de zorg – hadden ze de afgelopen...
![Woerden. Van schattig stadje naar beleving in HollandCity.](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echt-waarmaken-woerden-van-schattg-stadje-naar-beleving-in-hollandcity-1.jpg)
Woerden. Van schattig stadje naar beleving in HollandCity.
Onlangs was ik bij de gemeente Woerden. Ik was gevraagd door Woerden Marketing om een inspiratie- en activatieworkshop te geven over gastvrijheid in de binnenstad. De workshop stond al langer gepland, maar het belang werd nog eens extra onderstreept door het...
![Subculturen onder mensen (en apen)](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echtwaarmaken-subculturen-onder-mensen-en-apen-1.jpg)
Subculturen onder mensen (en apen)
In ons vorige blog hebben we het al kort gehad over de perspectieven en hoe ontzettend belangrijk deze zijn voor een organisatieverandering. Een veel gehoorde vraag die we hierop kregen was, hoe breng je een subcultuur in beeld? Hoe weten wij welke perspectieven er...
![Wat ik leerde tijdens een slaperig moment bij een hoogleraar](https://echtwaarmaken.nl/wp-content/uploads/2019/07/echt-waarmaken-wat-ik-leerde-tijdens-een-slaperig-moment-bij-een-hoogleraar-1.jpg)
Wat ik leerde tijdens een slaperig moment bij een hoogleraar
Een van de grootste kopzorgen bij een organisatieverandering is de cultuur. Dit kan de cultuur binnen een organisatie zijn, maar ook een van de vele subculturen in bijvoorbeeld een team. Wil je dat een organisatieverandering slaagt? Zorg dan dat je weet wat er speelt...