Hoe deze combinatie je een betere leider maakt
Monique van den Heuvel, Gerty Smit
Hoe wordt je nu echt een betere leider? Zo’n leider die je wilt volgen, die jou inspireert en die de boel in beweging brengt… Heb je er één in gedachten? Leiderschap is volgens echt waarmaken een combinatie van al je talenten, vaardigheden, kennis, patronen en valkuilen. Sommige delen zijn voor jou effectief en andere delen wat minder. Belangrijk is dat je je ervan bewust bent en dat je je kunt aanpassen aan je omgeving. Dat maakt ons echte mensen en niet een Robot Sophia. Het fascinerende filmpje over deze echte inwoner van Saudie Arabië bekijk je hier. In de huidige wereld is leiderschap belangrijker dan ooit. Volgens ons gaat écht leiderschap over een combinatie van teamleiderschap én persoonlijk leiderschap. Teamleiderschap en zelfleiderschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Team leiderschap gaat over sturing geven aan anderen en waar we onze eigenschappen inzetten voor een bepaald doel en een bepaalde groep mensen. Wat heb je daarbij nodig? Los van de managementvaardigheden, kun je denken aan communicatiestijlen, inlevingsvermogen, visie, faciliterende en coachende vaardigheden om het hoofd, hart en handen te raken van je team.
Zelf leiderschap is jezelf zodanig beïnvloeden dat je optimaal gemotiveerd bent, dat je je eigen richting bepaald en daarmee optimaal presteert. Voor zelf leiderschap heb je nodig:
- Zelfkennis/bewustzijn: het weten wat je voelt, wat je sterke en zwakke punten zijn en wat je belangrijk vindt.
- Zelfregulatie: het omgaan met je eigen emoties en impulsen.
- Motivatie: het inzetten van je eigen emoties voor een doel.
- Empathie: het aanvoelen en begrijpen van de emoties, behoeften en standpunten van anderen.
- Sociale vaardigheden: het beïnvloeden en sturen van de emoties van anderen.
Daniel Goleman publiceerde al in de jaren 90 van de vorige eeuw zijn boek over het belang van emotionele intelligentie. EQ is samengevat “het vermogen om je eigen emoties en die van anderen te herkennen, te duiden en te sturen”. SixSeconds zegt: “EQ is slimmer met emoties omgaan”.
EQ is slimmer met emoties omgaan
Onderzoek van Daniel Goleman liet zien dat emotionele intelligentie verantwoordelijk is voor 67 procent van de vaardigheden die nodig zijn voor uitstekende prestaties bij leiders, en dat het twee keer zo belangrijk is als technische vaardigheden of IQ. Bovendien bleek uit een onderzoek van de Hay Group dat bedrijven met emotioneel intelligente leiders tot 20 procent meer omzet maken dan bedrijven met minder emotioneel intelligente leiders. Deze cijfers laten zien dat een slimmer omgaan met emoties een belangrijke factor is voor succesvol leiderschap.
Zoals je hier ziet zijn deze twee (teamleiderschap en zelfleiderschap) onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Je kunt geen goede leider zijn van het team, wanneer je bijvoorbeeld je eigen valkuilen, patronen of drijfveren niet kent. En, de echtheid in je handelen zorgt voor minder stress, meer plezier in je werk en schept voor je omgeving duidelijkheid.
Het mooie nieuws is dat écht leiderschap als een spier werkt, je kunt vaardigheden ontwikkelen en je kunt er echt beter in worden. Je hoeft alleen maar te beginnen met slimmer met je eigen en de emoties van de ander om te gaan.
Teamleiderschap en zelfleiderschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ons trainingsprogramma ‘echt leiderschap met echt waarmaken’ start in september 2023
Heb je interesse of wil je meer weten, neem dan contact met ons op. We bieden het programma op inschrijving aan of als maatwerk voor jouw organisatie.
Contact
Processen op orde maar geen resultaat? Let hier eens op!
Regelmatig komen we bij bedrijven over de vloer waar prachtige concepten en processen zijn uitgewerkt, maar het resultaat niet zichtbaar is. Er wordt veel energie gestoken in problemen, maar de oplossing volgt niet. Misschien herken je je in een van de volgende...
Durf jij Cool Blue uit te dagen?
Deze opmerking op zich is al heel bijzonder, want wat zegt dat over de organisatie als klantgedreven werken niet lukt? Doe je jezelf niet veel te kort en kijk je wel op de juiste manier naar je organisatie, jouw mensen en hoe? Heel vaak zijn er een heleboel dingen die...
Hospitality ingewikkeld? Niet zolang je uniek blijft
De afgelopen weken ben ik door een andere bril naar steden gaan kijken. Dat komt onder andere door een nieuwe opdracht voor de gemeente Zoetermeer. Zij doen mee aan de landelijke Pilot Gastvrije Binnenstad, waar 4 steden voor zijn geselecteerd. Zoetermeer is een van...
Hoe je met coaching een caravan door een doodlopende straat krijgt
Wat heeft een caravan in een doodlopende straat met teamcoaching te maken? In eerste instantie niet zoveel, totdat de caravan daar vandaan krijgen de kennis en kunde van een groep mensen vraagt. Ik maakte het vorig jaar mee in Duitsland en leerde daar, in een...
Durf jij voor een zesje te gaan?
Als het gaat om klanttevredenheid wil iedereen een 10 halen. De meeste organisaties vinden klanttevredenheid belangrijk en zijn dan ook bereid om hier flink in te investeren. In heel veel gevallen is dit weggegooid geld. Investeren in klanttevredenheid heeft alleen...
Hé manager! Loop je achter de feiten aan?
Heb je wel eens een klacht op je bureau gehad? En heb je deze vervolgens netjes afgehandeld? Of heb je zelfs een klachtenprocedure ingericht? Dan behoor je tot de categorie managers die achter de feiten aanloopt. Want klachten voorkomen lijkt een utopie, terwijl het...
Wil jij het Echt Waarmaken? Begin dan met deze 3 stappen
Werken aan een klantgedreven organisatie kan op verschillende manieren. Je kunt natuurlijk een training organiseren en op die manier de boel flink opschudden. Collega’s worden in een dag tijd geïnspireerd en geactiveerd. Maar hoe zorg je dat die energie in de...
Wil jij ook scharrelruimte voor collega’s creëren?
De afgelopen jaren zijn veel organisaties, van groot tot klein, naar binnen gekeerd en steeds meer op resultaat gaan sturen. Vaak is dit geen bewuste keuze geweest, maar hebben deze organisaties te maken gehad met enorme groei, externe ontwikkelingen of bezuinigingen....
Waarom je organisatiekoers eigenlijk een mooi jongensboek moet zijn
Een aantal weken geleden zijn we bij een grote woningbouwcorporatie op bezoek geweest. De vraag was heel concreet. “Wij willen toonaangevend zijn als het gaat om klantvriendelijkheid. Sterker nog, over een aantal jaar willen wij in de top 3 van de meest klantgerichte...
De ultieme verbinding ontstaat door een glimlach
Een paar weken geleden stond ik ontzettend in de file. Ik baalde als een stekker, omdat ik wist dat ik te laat ging komen bij mijn opdrachtgever. Daar aangekomen moest ik zoeken naar een parkeerplaats en rennend door de regen naar binnen. Ik liep gelijk door naar de...