Het is weer december. De maand die bol staat van de georganiseerde feesten. Er wordt net iets te veel geld uitgegeven. Net iets teveel gedronken en gegeten én net iets te weinig bewogen.
Maar volgend jaar wordt alles anders. Toch?
Of ben je je goede voornemens uit 2022 alweer vergeten als je een paar weken later in 2023 met je vrienden aan de borrel zit? Want het is toch net ff te gezellig om dat wijntje en die borrelhap te laten staan. Of weer ’s een sigaretje op te steken. Herken je dit patroon? Je kunt alleen veranderen en vernieuwen wanneer je een gevoel van ongemak durft te omarmen…
Toch bestaan er in Nederland initiatieven waarbij je goede voornemens wel slagen. Denk bijvoorbeeld aan challenges als Dry-January of Stoptober. Waarbij 70 procent het volhoudt om 28 dagen niet te roken. Waarom zijn challenges dan wel succesvol?
1. Elke challenge heeft een duidelijke start- en einddatum
2. De voordelen zijn helder
3. Er is veel (media) aandacht voor
4. Er doen veel mensen aan mee en het ongemak en de ‘pijn’ worden samen gedeeld.
Ook veel organisaties hebben goede voornemens. Voor kleine en grote veranderingen, soms ingrijpend. Intern ingegeven, soms extern. De context waarin we leven en werken staat continu onder druk en dat vraagt om aanpassingen van mens en processen. Ook voor organisaties geldt: veranderen gaat niet vanzelf. Yousri Mandour beschrijft dat heel overtuigend in zijn boek ‘De Strategie van de Kreeft’. Je kunt alleen veranderen en vernieuwen wanneer je een gevoel van ongemak durft te omarmen, het vernieuwingsproces apart organiseert en durft te kannibaliseren. Zie het als een kreeft die zijn pantser afgooit om opnieuw te groeien. Auw.
De moraal van mijn verhaal: net als bij de persoonlijke challenges geldt ook voor je zakelijke veranderingen en vernieuwingen dat je deze vooraf goed moet overdenken, plannen en regisseren om ze ook écht te laten slagen. Vergeet daarbij niet – net als de kreeft – het bekende los te laten en het ongemak dat dat met zich meebrengt gewoon even te accepteren. Sterker nog: omarm het om daarna sterker uit de strijd te komen.
PS 1
echt waarmaken maakt veranderen mogelijk voor iedereen (en misschien zelfs ook nog leuker). Wil je het in 2023 écht anders gaan doen? Wij ondersteunen je organisatie graag met een van onze programma’s, bijvoorbeeld De Verbetersprint. Bel ons gerust voor meer info: 020 218 52 18. Of mail ons: info@echtwaarmaken.nl.
PS 2
Het boek ‘De Strategie van de Kreeft’ is een mooi cadeau voor Kerst. Maar we geven het jou graag cadeau als we elkaar vrijblijvend vóór 31 januari 2023 ontmoeten. Tot snel.
Gratis consult én cadeau?