De learning twenties staat voor opleiden zodat je mensen aantrekt én behoudt

Een nieuw decennium breekt aan – de learning twenties

Honderd jaar geleden kampten we met de naweeën van de Spaanse griep. De politiek riep toen dat de mensen wel weer snel terug zouden willen naar het oude normaal. Het was anders. De jaren 20 werden de Roaring Twenties genoemd. Het was een periode van economische groei, tonnen met energie en nieuwe denkwijzen. En nu? De pandemie is nog niet achter de rug en we zien al groei. De economische cijfers gepresenteerd door het CBS zien er goed uit. Tekorten worden ingelopen. Er zijn zelfs grote organisaties die hun overheidssteun geheel terugbetalen. Prachtig toch? Een nieuw decennium breekt aan. In dit blog nemen we de HORECA als voorbeeld. Er zijn ook alarmerende cijfers. Het tekort aan personeel is enorm. Voor de crisis was het tekort aan geschoold HORECA personeel al groot. In de HORECA  werkten voor de crisis 460.000 mensen. Nogmaals dit was al een tekort. Nu werken er 350.000 mensen. Met de opening van vele nieuwe zaken lijkt het personeelsgat onmogelijk te dichten… een nieuw decennium breekt aan; de learning twenties. De learning twenties staat voor opleiden, opleiden, opleiden zodat je mensen aantrekt én weet te behouden.

De learning twenties staat voor opleiden, opleiden, opleiden zodat je mensen aantrekt én weet te behouden

De horeca branche kampt met een imago probleem. Al jaren staat de branche bekend als hard werken, weinig salaris, weinig groei. Een baan in de bediening wordt vaak gedownsized als bijbaantje. Sommige televisie programma’s laten ook de meer sexy en creatieve  kant zien van het vak, echter is er vaak nog teveel aandacht voor de negatieve kant en de mislukkingen. De HORECA is toch écht een prachtig vak. Hotelscholen in Nederland en de SVH leiden mensen op voor het vak en steeds vaker werken ze nauw samen met de branche. De branche wordt steeds professioneler en zakelijker. Het is een écht vak en daar hoort goed opleiden bij zodat jonge mensen goed voorbereid de branche ingaan.

De uitdaging nu is om de juiste mensen te vinden. Als werkgever moet je aantrekkelijk zijn. En hoe onderscheid je je dan van al die andere bedrijven die ook op zoek zijn naar de beste werknemers?

Iedere werknemer wil zich kunnen ontwikkelen en ergens bijhoren. Ook de huidige generaties die nu in het bedrijfsleven instromen zijn op zoek naar werk waarbij ze kunnen blijven leren. Tegelijkertijd willen ze een ‘thuis’ vinden in een sociaal netwerk.

Kenmerkend voor deze generatie is dat ze eerder van baan naar baan hoppen, mits ze uitgedaagd worden op hun toegevoegde waarde en het gevoel hebben bij de club te horen!

Duurzaam investeren in een uitgekiend leerklimaat is dé oplossing. Een mix van online en live begeleiding. Breng leren en doen dichtbij elkaar. Zorg voor een goede onboarding en laat medewerkers ervaren dat ze hun eigen leerreis gaan maken. Het draagt écht bij aan werkplezier, samenwerking, trots én bovendien is het uitermate goed voor de business.

De learning twenties staat voor opleiden zodat je medewerkers aantrekt én weet te behouden, dat is uitermate goed voor de business!

Wil je weten wat wij bedacht hebben om van jouw medewerkers trotse  en loyale ambassadeurs te maken? We vertellen het je graag! Lees hier onze klantverhalen of neem direct contact op voor een (digitale) kop koffie!

 

Blogs ontvangen?

Wil je regelmatig op de hoogte gehouden worden? Meld je dan hier aan!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.