Met deze 5 praktische tips onderscheid je je en ben je klaar om straks weer te groeien!
Om maar met de deur in huis te vallen, het zijn moeilijke tijden. Ondernemen is deze dagen niet echt eenvoudig. Ondernemers, wordt wakker en onderscheid je van de rest. Durf te ondernemen! Het is tijd om het kaft van de koren te scheiden en je echte ondernemersgeest aan te wakkeren. Ik ben ondernemer. En vannacht lag ik wederom wakker. Ja het is spannend, maar opgeven is geen optie. Het is tijd om juist nu door te zetten en je te onderscheiden van de rest. Met deze 5 praktische tips onderscheid je je en ben je klaar om straks weer te groeien.
Onderscheid je van de rest en durf te ondernemen
Sinds maart hebben diverse beroepsgroepen het enorm moeilijk. Geen of minder klanten, reizigers, passagiers, deelnemers en gasten. We weten echter ook dat het weer gaat aantrekken. Hoe en wanneer dan ook. Het is een gegeven dat we weer gaan groeien en het is tijd om daarop voorbereid te zijn. Laten we vooruit kijken en ons vizier op de toekomst richten. In die toekomst heb je bestaansrecht doordat je jezelf onderscheid van de anderen en zijn medewerkers trots en klanten super loyaal..!
Met deze 5 tips onderscheid je je van de rest:
- Scherp jouw service concept aan
Een service concept helpt om je bedrijf te onderscheiden van anderen. Een service concept is meer dan een verhaaltje hoe je je klant wilt bedienen. Het is een strategische keuze en beschrijft wat je levert en hoe je dit aan je klant levert en ondersteunt. Om tot een goed service concept te komen, heb je je verdiept in de markt, je klant en de concurrentie.
- Doe een goed marktonderzoek, wat is goed aan jouw concurrent? Wat maakt jou uniek?
- Wat zijn de behoeften van (potentiële) klanten?
- Wat zijn de effecten van bijvoorbeeld Corona en wat betekent dit voor jouw dienstverlening?
- Vertaal dit op alle punten naar een goed onderscheidend service concept
- Stel je op als partner, leer van je stakeholders
Blijf niet achter je bureau zitten, maar maak verbinding met je klanten, medewerkers, opdrachtgevers. Meer dan ooit wordt partnerschap gewaardeerd. Een partner onderscheid zich door de dialoog aan te gaan, ook als het even moeilijk is.
Praktisch:
- Stel een aantal vragen op die niet alleen gaan over je product/ dienst. Verdiep je in de behoeften en verwachtingen.
- Wees open en nieuwsgierig
- Stel je leergierig op
- En belangrijkste; neem een collega mee om mee te luisteren en spar daarna samen over wat jullie van deze inzichten kunnen leren
- Vertaal je kernwaarden naar werkwaarden
Kernwaarden zijn mooi op papier, maar hoe onderscheidend zijn ze? Als je jouw bedrijfsnaam veranderd en er bijvoorbeeld een zorgorganisatie of supermarkt voor in de plaats zou zetten… wat vind je dan van je kernwaarden? En kernwaarden zijn vooral succesvol als je collega’s het kunnen vertalen in concreet waarneembaar gedrag. Zodat je klant ervaart wat jou onderscheidt van de anderen!
Investeer juist nu in zo’n traject, het geeft je een enorme voorsprong als je straks weer groeit.
- Onderscheidend leiderschap
Iedere goede leidinggevende heeft een coach. Een coach kan je helpen met inzichten en je inspireren om vooruit te kijken. Jouw leiderschap is een voorbeeld voor anderen en helpt mensen in jouw organisatie te vertrouwen op hun talenten en vooruit te kijken. Ontwikkel het leiderschap in jouw organisatie, juist nu zodat je je straks met hen kunt onderscheiden van de rest!
- Aandacht voor talent
In deze tijden waarin we steeds meer digitaal werken en meer op afstand van elkaar werken is oprechte aandacht belangrijker dan ooit. Investeer in deze aandacht. Zorg dat je verbinding houdt. Er zijn collega’s die alleen maar thuiswerken en er zijn ook collega’s die in het primaire proces werken en de klant iedere dag bedienen. Voelen zij zich nog verbonden? Wat hebben zij nodig om optimaal te kunnen functioneren. Iedere groep zijn eigen talent en eigen aandacht!
Met deze 5 praktische tips onderscheid jij je van de rest en ben je klaar om straks weer te groeien. We hopen dat jouw onderneming nog succesvoller wordt straks, als 2020 achter ons ligt. Succesvol met betrokken en bevlogen medewerkers en loyale klanten! En als laatste; trap niet in de valkuil om nu alleen maar op kostenbeheersing te sturen. Het verarmt je organisatie op zoveel vlakken.
Wij zijn echt waarmaken en we zijn er voor je nu én straks! Hoe wij ons onderscheiden? We gaan graag het gesprek met je aan! Neem gerust contact met ons op.
En je bent natuurlijk ook vrij om onze klanten, die wij graag partners noemen, te polsen! Onze klantverhalen lees je hier.