Weet je nog, ons verhaal van twee weken geleden, over die moeder, de zwemles op woensdagmiddag en een óvervolle parkeerplaats? We beloofden je de oplossing die leidt tot belachelijk tevreden klanten. Komt-ie: het zwembad in onze case, dat kampte met een te kleine parkeergelegenheid kan dit oplossen door échte aandacht aan de klantreis van haar bezoekers te geven. En die klantreis begint lang voordat de volle parkeerplaats in zicht komt…
Terug naar het zwembad
Mireille, één van onze klantbelevingexperts bij Echt Waarmaken vertelt: ‘Kijk, de échte irritatie zit hem hier natuurlijk niet alleen in die volle parkeerplaats en de angst om te laat te komen. Wat ook meespeelt is de volle agenda van de moeder die in een even zo volle werkweek heeft moeten haasten om op tijd bij het zwembad te staan. Tel daarbij op dat het niemands favoriete bezigheid is om aan de rand van een warm zwembad te moeten zitten en het beeld is compleet. Dit zwembad kan daar handig op inspelen door in elk geval een kop koffie of thee (of koel watertje…) aan de ouders aan te bieden. Gewoon, éven laten voelen dat ze begrijpen dat het niet meevalt allemaal. Wil dit zwembad nog een stapje verder gaan en serieus aan zijn klanttevredenheid werken dan pakt men het grootser aan. Bijvoorbeeld door een gepensioneerde man of vrouw die zoekt naar een zinvolle dagbesteding, te voorzien van een busje en de kinderen vervolgens thuis op te halen en veilig bij het zwembad af te zetten. Voel je wat dat met de klanttevredenheid kan doen? De betrokken ouder eet rustig een boterhammetje met het kind, zwaait het uit en beantwoordt nog even die laatste mail waar ze niet aan toekwam op kantoor… Vervolgens rijdt ze in alle rust naar het zwembad, parkeert op het terrein of een straat daarnaast (wat een stuk minder erg is, want tijd genoeg én kind zwemt er al lustig op los) en wordt ontvangen met een drankje. Moeder blij. Kind blij én zwembad blij, want het klantenbestand groeit enorm door de positieve verhalen die overal verteld worden. Hebben ze meteen hun investering van het busje (dat uiteraard reclame rijdt voor het zwembad) binnen afzienbare tijd terugverdiend…’
Zomaar een voorbeeld…
‘Dit is zomaar een voorbeeld van hoe je door anders denken klanten voor je kunt winnen. Het staat, in beginsel ver af van processen en automatisering, maar gaat vooral over inleven en in gesprek gaan met. En ja, ik ben de eerste om toe te geven dat het wat extra energie kost om op die manier met je klanten bezig te zijn. Maar de hoeveelheid energie en enthousiasme die je ervoor terugkrijgt is vele malen groter’, aldus Mireille.
Meten én weten
Vóór je begint met aandacht geven, wil je wel weten op welk gebied je klant aandacht nodig heeft. En die kennis krijg je alleen door te meten. Daarom hebben we niet alleen een methode, maar ook een concrete tool ontwikkeld om klantgericht ondernemen écht waar te maken. Zo weet je zeker dat je op de juiste koers inzet.
Welke aandacht heb jij nodig?
Tegen welke uitdaging loop jij aan? Neem contact met ons op: zet onze creatieve breinen en professionele meettool in om ánders te kijken en meer klantwaarde te leveren.
Meteen aan de slag?
Vandaag nog starten met het verhogen van je klanttevredenheid? Bekijk de praktische demo