Schoonmakers: de súperhelden van de hospitality-branche (deel 1)

De schoonmaakbranche kent nogal wat uitdagingen: zo sturen leidinggevenden vanaf afstand meestal meerdere objecten aan waardoor het lastig is om fysiek contact te houden met de vele medewerkers. Het gevaar is dat de betrokkenheid over en weer vermindert. Onwenselijk, zeker in een situatie waarin medewerkers vaak toch al kleine contracten hebben en vanuit meerdere banen hun geld verdienen. Wanneer de band met je mensen niet optimaal is, dan wordt het ook lastig om ze aan te spreken op het tonen van gastvrij gedrag.

Schoonmaak als kernproces

Schoonmaak is een van de kernprocessen binnen een bedrijf. Wanneer je als gast in een hotel overnacht, dan wil je immers niet écht weten dat er voor jou al honderden mensen in datzelfde bed geslapen hebben. Precies dat geeft meteen het belang van de schoonmaker weer: hij wordt geacht zijn werk zó te doen dat het lijkt alsof jij de eerste gast bent die de faciliteiten van dat hotel of restaurant gebruikt. Wanneer je als gast of kantoormedewerker de man of vrouw die jouw omgeving schoonmaakt nooit ontmoet, dan draagt dat niet bij aan de waardering en de verbinding die je ten opzichte van elkaar voelt. Dat is een van de redenen waarom het fenomeen nachtschoonmaak gelukkig meer en meer wordt teruggedrongen. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat de beleving van schoon ook een psychologisch effect kent: in een restaurant met schone toiletten zal het in de keuken ook wel goed in elkaar zal zitten. Andersom werkt het net zo: als het toilét al vies is, dan zal het in de keuken wel helemáál een bende zijn…

Ben bewust en betrokken

Wanneer je dit blog leest en als leidinggevende actief bent in de schoonmaakbranche dan herken je vast als geen ander bovenstaande uitdagingen. De kern van dit blog gaat over oog hebben voor de behoeften van jouw medewerkers. Zij worden niet meteen gelukkiger van formuleringen over hoge marktaandelen of het bepalen van andere managementdoelen. Ga het gesprek met ze aan en luister met aandacht naar hun wensen. Als je weet voor welke doelen zij warm lopen dan heb je goud in handen. En dat levert weer tevreden klanten op die graag bij je blijven.

Neem contact op

Echt Waarmaken, helpt organisaties om zich aan te passen aan nieuwe klantgedreven patronen. De focus ligt op mensen in hun kracht zetten waardoor ze blijvend klantgericht optreden. Ook graag een frisse blik? Neem contact met ons op, we helpen je graag.

Blogs ontvangen?

Elke twee weken publiceren we een nieuw artikel. Blijf op de hoogte!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.