Jáááh, als je het zó zegt, dan is het eigenlijk hartstikke simpel. Het is dé opmerking die we bij menig bedrijf beluisteren als we praten over oprechte aandacht aan je klanten geven. Aandacht gaat immers over warmte, over echtheid, over je welkom voelen. En dat bereik je niet met gestroomlijnde technologie of beschreven processen. Dat zijn slechts middelen. Middelen die overigens in het niet vallen als er geen Aandacht voor de klant is. Mét een hoofdletter A.
Leef je in. Maar dan écht…
Een klantreis begint al bij de voordeur van de klant. Als je dat beseft heb je goud in handen. Neem het voorbeeld van de welbekende zwemles op woensdagmiddag. De ouder (en ja, dat is meestal nog de moeder…) heeft zich gehaast om op tijd kantoor te verlaten. Brood gegeten, zwemtas gepakt, en hop, met kind (dat meestal ook niet overloopt van enthousiasme) de auto in richting het zwembad. Je voelt em al: het verloopt niet gehéél stressvrij. Eenmaal, nog nét op tijd, bij het zwembad aangekomen, blijkt de parkeerplaats he-le-maal vol te zijn… Wanneer zo’n ouder gevraagd wordt naar zijn ervaringen over het zwembad, dan zullen deze niet positief zijn. Wil dat zeggen dat de zwemlessen niet goed gegeven worden? Of dat het water te koud is? Of het personeel niet vriendelijk? Tuurlijk niet: de volle parkeerplaats in combinatie met de stress van te laat komen leveren een minder goede of ronduit slechte recensie op. Maar hoe los je dat dan op? Je kunt als zwembad immers niet meteen maar even je parkeerplaats uit gaan breiden. Waarschijnlijk zijn daar niet de financiële mogelijkheden of het goede business model voor óf er is simpelweg geen plek om te vergroten.
Het geheim
Het geheim, ook voor dit zwembad, zit hem vooral in beseffen wat je klant doormaakt, al vanaf het moment dat hij fysiek naar je onderweg is, de telefoon oppakt of je website bezoekt. En dan is een oplossing die in beginsel misschien heel ingewikkeld en kostbaar lijkt soms verrassend snel gevonden. In het volgende blog, dat over twee weken verschijnt, delen we graag met je wat het zwembad in ons voorbeeld kan doen om als béste zwembad van de regio bekend te komen staan. En we geven je een praktische tool waarmee je tot in detail kunt meten waar jouw klant ontevreden over is. Handig, omdat je dan eindelijk weet hoe je je klanttevredenheid (en dús je klantenbestand) structureel kunt vergroten.
Nú al aan de slag?
Namens het hele team van Echt Waarmaken nodigen we je van harte uit voor een kop koffie. Zonder koek. Mét aandacht.