Peter Hinssen zegt: Wil je als bedrijf overleven, dan is doen wat je al deed niet de juiste strategie”. De boodschap is herkenbaar én bloedserieus. Veel managers besteden veel van hun tijd aan de shit of yesterday. Herkenbaar? Herstellen van dat wat fout ging, oplossen van dat wat gisteren nog niet gelukt is, proces aanpassen, nog 134 mails beantwoorden… Als je in een gemiddeld MT vraagt hoeveel tijd er besteed wordt aan morgen en overmorgen zul je veelal het antwoord krijgen dat er nog zoveel vandaag moet gebeuren en dan ook nog het herstellen van gisteren… vaak gevolgd door de opmerking “we moeten echt de basis op orde brengen en alle neuzen één kant op krijgen”. Daar gaat je innovatie en ontwikkeling om voor te blijven in jouw markt. De basis op orde brengen is niet de juiste strategie.
Vorige week zaten we bij een grote organisatie. Het thema voor het komend jaar is klantgeluk. Ze gaven wel aan dat ze eerst de basis op orde moeten brengen. Gewoon, dat iedereen weer hetzelfde voor ogen heeft en dat procedures nageleefd worden. De eilandjes moeten beter gaan samenwerken. Dat levert dan ook vanzelf klantgeluk op. Toch? Het klinkt heel erg logisch maar onderschrijft het belangrijke punt dat deze basis op orde brengen niet gaat over morgen en overmorgen.
Want als ik denk aan klantgeluk, denk ik aan een ambitie. Ik voel de ruimte om anders te denken, om de bestaande patronen te doorbreken. Ik voel ook creativiteit en zie kansen en mogelijkheden. Ik denk aan morgen en overmorgen.
En als ik denk aan basis op orde brengen, denk ik aan zaken en processen die niet goed zijn gegaan. Ik denk aan ingewikkelde gesprekken om weer aan te kaarten wat niet goed gaat. En waarom we de afspraken niet nagekomen zijn die we toch écht gemaakt hebben. Het gaat over gisteren…. Wil je écht gelukkige klanten én gelukkige medewerkers? De basis op orde brengen is dan niet de juiste strategie. Besteed dan 70 procent van je tijd aan vandaag, 20 procent van je tijd aan morgen en 10 procent van je tijd aan overmorgen! Blijven hangen in de shit of yesterday kost meer energie dan je lief is.
PS
echt waarmaken maakt veranderen mogelijk voor iedereen, en wellicht zelfs leuker. Wil jij écht aan de slag met gelukkige klanten? We ondersteunen je graag met onze programma’s die over morgen en overmorgen gaan! Bel ons voor een geheel vrijblijvende eerste afspraak. 020 218 52 18. Of laat hier je gegevens achter en we nemen contact met je op.
PS2:
Peter Hinssen schreef het boek The day after tomorrow