Borgen is eigenlijk een soort magisch woord dat we vaak gebruiken. Het is ook een heerlijk woord, omdat het impliceert dat we vólhouden en consistent iets blijven doen. En laat volhouden nu net iets zijn dat in wezen niet heel erg bij ons als mensen past. Dat zie je wel bij het fenomeen topsport: in theorie heeft iedereen die gezond van lijf en leden is, het in zich om een topsporter te worden. Maar lang niet iedereen is in staat om de bijbehorende discipline vol te houden. Ook in het bedrijfsleven hebben we met elkaar gekozen voor een bepaalde discipline, een manier waarop we het ingericht hebben. Wanneer je als management vervolgens, als gevolg van nieuwe inzichten of wensen, aan moet gaan geven dat het gecreëerde patroon niet meer past, dan heb je een uitdaging. Want mensen turn je immers niet zomaar om. Je zult dus actief moeten bedenken hoe je ervoor zorgt dat men de nieuwe richting consistent vol gaat houden.
Borgen is magisch én hard werken
En daar ligt voor nogal wat bedrijven het probleem: want een goed plan bedenken, de strategie intern uitrollen en er volop vruchtbaarheid aan geven is niet zo ingewikkeld. Maar hoe ga je er mee om als er een nieuwe, in jouw ogen, betere strategie komt en je wilt je mensen vragen om zich hierop aan te passen. Dat kan een lastig ding zijn, zeker als je in de periode daarvoor met veel bombarie je oude visie hebt verkondigd. Wat doe je dan? Ga je gewoon door met je oude verhaal of ben je, samen met ons, in staat om te zeggen dat er nieuwe inzichten en dús nieuw te volgen wegen zijn? Dat vraagt om lef en in veel gevallen het opzij durven zetten van trots. Borgen is dus veel meer dan planmatig een idee uitwerken. Borgen is ook dynamisch willen blijven kijken naar de ingeslagen route en deze aan durven passen als dat beter is voor de organisatie en betrokken klanten.
Voor, in of áchter de bus
Het intern consistente gedrag voor je inmiddels achterhaalde strategie creëren kostte je heel veel energie. Maar opnieuw zorgen dat iedereen op dezelfde manier in de spreekwoordelijke bus stapt kost je minstens net zoveel bloed, zweet en (misschien) tranen. Er zijn altijd mensen die de bus voort trekken, er juist wat afwachtend in gaan zitten, of, en dat zijn de ergste, volop achter de bus hangen. Liefst met de hakken diep in het zand… Benoem je keuzes aan je collega’s, deel je plannen en vooral ook het waarom. En tot slot, besef dat een partij als echt waarmaken je, uitgerust met kennis en ervaring, met deze uitdagingen helpen kan. Borgen is niet zomaar een woord, maar een heel intensief proces. Het is niet iets dat stopt bij ‘ik heb het je verteld en nu ga je het zo doen’. Borgen is voor een groot deel de verantwoordelijkheid van de leidinggevende. Succesvol borgen lukt alléén als je als leidinggevende tot in je tenen gelooft in de strategie die je uitdraagt. Kijk, je kúnt er natuurlijk voor kiezen om in je uppie die spreekwoordelijke bus aan te duwen. Maar dat kost je onnodig veel energie.
Neem contact met op ons voor meer informatie en houd energie over voor het borgen van de gewenste verandering binnen je bedrijf.