Teambuilding in de Ardennen? Heeft u dat weleens gedaan? Ik herinner me mooie dagen in de Ardennen met verschillende gezelschappen. De verhalen worden ieder jaar een beetje mooier en het gevoel van verbondenheid groter. Mijn compagnon Mireille was met haar team op teambuilding in de Ardennen. Het was nogal bivak, trekkershutten in koude oktobernachten. Sommige verhalen vertel je maar als echt team is natuurlijk altijd de deal; “what happens in de Ardennen, stays in de Ardennen” En zo hoort het ook. De basis van ieder team bestaat uit vertrouwen. Een gezonde dosis humor en uitdaging, gedrevenheid om een doel willen bereiken maakt een team geweldig. Jezelf kunnen zijn en op je kwaliteiten kunnen vertrouwen, allemaal ingrediënten voor een goed functionerend team.
De basis van ieder team bestaat uit vertrouwen
Wij zijn samen ook een team, we bouwen samen aan de toekomst van Echt Waarmaken. En waar je hart vol van zit, praat je over. Zo ook Mireille; op deze ‘barre’ Ardennen bivak spreekt zij een andere bivakgast. Biertje drinken en praten over wat je zoals doet is dan logisch. Deze man vertelde dat hij voor een toonaangevende supermarktketen werkt. Commercieel geloof ik. Grootse plannen en nieuwe inzichten, nieuw economisch getij, veranderende klanten; het zijn zo de dingen die een supermarkt heden ten dage bezighouden. Hij vertelde dat het zo lastig is om echt te operationaliseren. De plannen, de ideeën zijn er. Ze zijn ook goed, de inzichten misschien wel geweldig, maar op de werkvloer moet het gebeuren… “Doe maar gewoon” is de nieuwe mantra. En dat bleef bij mij hangen… los van alle geweldige Ardennen verhalen heb ik hier de nacht van wakker gelegen. Want wat betekent dit nu eigenlijk??
“Doe maar gewoon” Wat betekent dat nu eigenlijk?
Het eerste wat bij me opkomt is… u raadt het al “dan doe je al gek genoeg”. Wij Nederlanders zijn zo opgevoed dat je vooral gewoon moet doen, niet teveel opvallen, niet teveel uit de pas lopen. Keurig binnen de lijntjes… Maar is ‘gewoon’ goed genoeg in de huidige maatschappij? Kunnen we met ‘gewoon’ zijn overleven in een concurrerende wereld?
‘Doe maar gewoon’ kun je ook lezen als ga aan de slag. Probeer het nu maar eens en struikel misschien, stel dan bij en doe het anders. Net als kinderen; geef ze dat potlood, ze kleuren niet gelijk binnen de lijntjes. Sterker nog ze krassen en langzaamaan krijgen ze vertrouwen en gaan ze kleuren. En hopelijk durven ze af en toe buiten de lijntjes te blijven kleuren.
‘Doe maar gewoon’, enerzijds is het een veilige uitspraak. Het geeft vertrouwen dat je weer terug naar je eigen boerenverstand mag. Ik hoop alleen wel dat ‘gewoon’ doen ook betekent dat je jezelf mag zijn. Dat je met ‘gewoon’ doen die klant in het vizier hebt, dat je die authentieke verbinding met de klant maakt.
Is ieders ‘gewoon’ wel wat je als organisatie wilt? Mag je dan gewoon doen?Alleen zeggen ‘doe maar gewoon’ roept bij mij veel vragen op. Verwarring wellicht? Want wat bedoelen we nu echt?
Papieren tijgers operationaliseren daar zit onze waarde. Het zo organiseren dat de medewerkers samen een team zijn, met vertrouwen in elkaar, met het vertrouwen dat af en toe buiten de lijntjes kleuren misschien wel een kwaliteit is? Hoe doen we dat? Dat doen we gewoon!
Wil jij meer weten? Klik hier om direct een afspraak te maken!