Wanneer je mensen écht mee wil nemen in de nieuwe cultuur of gewenste verandering binnen je organisatie, dan zul je eerst zélf het goede voorbeeld moeten geven. Wanneer een directeur bijvoorbeeld bepaald gedrag laat zien, dan hebben de mensen binnen zijn bedrijf al snel de neiging om dit bewust of onbewust te kopiëren. Zo leidt een ongeduldige directeur bijna als vanzelf tot ongeduldige medewerkers en een manager die altijd vol stress roept dat hij het druk-druk-druk heeft, zeker niet tot rustige medewerkers die zich in balans voelen. Het broccoli-effect noemen we dat.
Het broccoli-effect
Wij gaan vaak eerst op zoek naar de broccoli in de organisatie. In professionele taal noemen we dat de fractale patronen. Precies zoals een broccoli zich vertakt in bijna identieke stronkjes, kopieert het gedrag van het management zich voort in het bedrijf. Elke organisatie heeft hier last van. Wanneer je je daar eenmaal bewust van bent, kun je inzetten op verandering. En dat veranderen, dat doe je bij voorbaat eerst intern. De rest, bijvoorbeeld meer omzet of een andersoortige groei komt dan bijna als vanzelf.
5 tips voor échte verandering
Omdat veranderen een uitdaging kan zijn, delen we graag 5 praktische tips met je. Het zijn tips die je morgen al kan toepassen. Alleen al het lezen ervan verbreedt je blikveld. Kun je je voorstellen wat er binnen je team gebeurt als je ze ook echt toe gaat passen?
1. Heb een lange adem: een gedragsverandering is ingewikkeld. Denk bijvoorbeeld maar aan stoppen met roken, dat doe je ook niet zomaar even. Geef tijd en ruimte aan het ontwikkelen van de nieuwe gewoonte én het nieuwe patroon.
2. Luister zonder oordeel: wanneer je naar iemand luistert, dan heb je vaak een oordeel. Oordeelloos luisteren is een ware kunst. En hartstikke belangrijk om echte gedragsveranderingen in gang te zetten.
3. Zet een andere bril op: bekijk de situatie eens vanuit de andere kant. Hoe is het nu écht voor die medewerker op de werkvloer? Verplaats je in zijn schoenen en merk op welke uitdagingen hij ervaart.
4. Maak het klein: een groots doel zal, zonder te willen generaliseren, de gemiddelde medewerker niet aanspreken. Maak doelen daarom klein en meetbaar door samen concrete acties te bepalen waar iedereen zich vanuit zijn rol in vinden kan.
5. Voorkom vrijblijvendheid: veranderen is niet vrijblijvend. Communiceer dat dus ook. Wanneer de sfeer omtrent verandering duidelijk gezet wordt, begrijpen mensen dat niet veranderen simpelweg geen optie is.
Tot slot…
Wanneer je vanuit duidelijk samenspel iedereen in zijn kracht zet, en de onderlinge samenwerking goed voor ogen houdt, dan gaat er hoe dan ook iets gebeuren binnen je organisatie. Bespreek met je team hoe je samen succes gaat bereiken. Bepaal ook wat dat succes dan is. Het is te vergelijken met voetbal: ook een spits kan alleen maar scoren als het vanuit de achterhoede goed opgebouwd wordt.
Meer weten?
Ook gaan voor die 9+ binnen je bedrijf? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende inventarisatie. Je bereikt ons via info@echtwaarmaken.nl of 020 518 5218. Of lees alvast hoe we organisaties concreet helpen om nieuwe klantgedreven patronen te ontwikkelen.