Als er iemand is die weet hoe je een structurele verandering door kan voeren, dan is het atlete én onze held Dafne Schippers wel. Na verschillende meerkamp-kampioenschappen besluit ze in 2015 dat ze het anders wil: ze kiest voor een carrière in de wereld van de sprintsport. Mooi verhaal denk je misschien, maar wat heeft dat met mijn bedrijf te maken? Waar het om gaat is dat gedragsverandering, ook binnen jouw organisatie, alleen succesvol kan worden doorgevoerd als je beseft dat dit zou moeten gebeuren vanuit drie zaken, welke we in de volgende alinea uitleggen.
Verander óók de omgeving
Ten eerste is het onmisbaar om afspraken te maken, met jezelf en met elkaar. Dat is de basis waaraan je vast kunt houden. Ten tweede is er het veelgebruikte COM-B model (waarbij de letters staan voor Capability, Opportunity, Motivation en Behaviour), dat gedragsverandering impliceert. In gewoon Nederlands kun je stellen dat er onderscheid gemaakt wordt tussen drie zaken, te weten:
- Motivatie
- Capaciteit
- Gelegenheid
De roker tussen de rokers
Wat we opvallend vaak zien gebeuren is dat er binnen de grotere mkb-bedrijven volop aandacht wordt besteed aan de onderdelen 1 en 2, aan motivatie en capaciteit dus. Terwijl een verandering nauwelijks duurzaam doorgevoerd kan worden als de omgeving niet zo ingericht wordt dat deze het überhaupt mogelijk maakt om te veranderen. Terug naar Schippers: wanneer zij besluit om te stoppen met de meerkamp-sport om over te stappen naar sprint, dan weet ze van zichzelf dat de motivatie en de capaciteit absoluut aanwezig zijn. En dan komt dus logischerwijs de omgeving aan de beurt; ze moet ergens binnen de verandering de gelegenheid (merk op dat dit nummer 3 uit de lijst is) gaan creëren om écht te kunnen veranderen. In haar geval betekent dit overstappen naar een andere trainer, een andere trainingslocatie, betrokken organisaties en meer. En het veranderen van dit omgeving, het bieden van de gelegenheid dus, is precies die laatste stap die vaak mist in het bedrijfsleven… Alsof je iemand die wil stoppen met roken, in een omgeving vol met rokers zet. Dat werkt dus niet.
Het grotere plaatje
Als je succesvol wil veranderen dan kom je er als leidinggevende vandaag de dag echt niet meer met het volgen van een cursusje leiderschap of het aanbieden van een workshop klantbeleving aan je collega’s. Daarmee verander je gedrag immers niet structureel: om blijvend te kunnen veranderen is een omgeving die de juiste elementen heeft om te kúnnen veranderen essentieel. Wanneer dit laatste onderdeel onvoldoende wordt belicht, dan maakt het management opmerkingen over het personeel als ‘we hebben al zo vaak gezegd hoe ze het moeten doen, maar het gebeurt gewoon niet’. Dat de omgeving niet veranderd is tijdens of direct na het geven van de nieuwe gewenste werkwijze realiseert het management zich dan meestal niet. Wat resteert is een verontwaardigde houding over het ongemotiveerde of starre personeel. Denk je dat Dafne Schippers drievoudig Europees sprintkampioene was geworden als ze puur haar motivatie en capaciteit had ingezet zonder haar omgeving te veranderen?
Zo blijft verandering wél bestaan binnen je organisatie
Daarom geloven we bij echt waarmaken ook niet in het ‘zijn van het zoveelste trainingsbureau’. Want zodra de trainer het pand verlaat na een training van een ochtend of een dag, dan zakt iedereen weer lekker terug in zijn eigen groef. Dat voelt immers lekker vertrouwd. Bedrijven investeren vaak volop in hun mensen en de productieketen, maar serieus werken aan change management blijft achterwege. Met alle gevolgen van dien. Keer koffie doen om die éne verandering nu eens echt door te zetten? Of om te ontdekken hoe je grote begrippen als cultuur en structuur naadloos met elkaar kunt verbinden? Neem contact met ons op.