Binnen de wereld van bouw is er in een korte tijd veel veranderd: het proces is stukken ingewikkelder geworden, technische ontwikkelingen en werkwijzen zoals BIM en Lean bouwen deden hun intrede en bovendien zijn er meerdere partijen bij het hele traject betrokken. Daarmee is de noodzaak om, ook tussentijds, goed met elkaar te evalueren fors toegenomen. Het overdragen van werk is immers één, maar de evaluatie, waarin je met elkaar bespreekt wat er goed ging en wat misschien wat minder, is een belangrijke tweede stap. Ook de inhoud van deze evaluatie is van belang: vaak wordt er slechts op een soort van productniveau geëvalueerd, maar het gaat in basis veel meer om de inhoud van en de timing binnen het proces.
Expertise slechts stap één
Wanneer je bijvoorbeeld een hele goede calculator of projectleider bent, dan mag je ervan uitgaan dat het met je expertise wel goed zit. Waar je echter niet vanuit mag gaan is dat het dan dus allemaal vanzelf wel goed komt. Het gaat er namelijk ook over dat jijzelf in staat bent om waarde toe te voegen in de keten. Ter illustratie: wanneer je als calculator een geweldige begroting maakt, waar de rest van de onderneming vervolgens niets mee kan, dan zou je je terdege af moeten vragen of de overdracht van diezelfde begroting vanuit jouw kant wel goed genoeg is geweest…
Weet je nog, de estafette?
Denk nog even terug aan de estafette waar we in ons vorige blog over hebben geschreven: uiteindelijk gaat het over inhoud en timing. Wanneer geef je het stokje over en hoe doe je dat dan? Wanneer je immers een estafette-stokje richting een ander gooit om vervolgens zelf heel hard verder te hollen, dan heb je niet de juiste output geleverd om ook de ander weer hard en succesvol door te laten hollen. Evalueer dus ook tussentijds, zodat de output die daaruit voortkomt ook klantspecifiek beoordeeld kan worden. Ten eerste is daarin de factor tijd belangrijk, zorg dus dat de ander precies snapt wát je, wánneer bereiken wil. En ten tweede gaat het om de inhoud. Dat heeft meer te maken met zorgen dat de ander exact weet wat hij met het overgedragen stokje moet doen, om maar even in de metafoor van estafette-lopen te blijven.
Inhoud, kennis en meer…
Wanneer je bovenstaand verhaal als een blauwdruk over je eigen bedrijfsprocessen binnen de bouwwereld legt, dan zie je daar ongetwijfeld herkenbare punten in. Realiseer je dus terdege, dat het niet alleen meer gaat om de inhoud en de kennis van je vak, maar ook om de kwaliteit die je in kunt zetten om intrinsieke waarde toe te voegen aan de keten waarbinnen je opereert. Dat gaat écht het verschil maken. Niet in de toekomst, maar vanaf vandaag. Are you in?
Voor ons volgende blog interviewen we Jaap Messemaker, directeur bij G&S bouw. Hij deelt graag welke stappen zij met hun bedrijf rondom bovenstaand onderwerp al concreet gezet hebben. Een blog om naar uit te kijken!