In het bedrijfsleven zeggen we vaak dat we de behoeften van de klant beter willen leren kennen en signaleren zodat je je organisatie beter op de klant kunt afstemmen. Vaak is het beter om eerst de behoeften van je medewerkers te achterhalen. Want pas als je weet wat zij willen en je daar op in kunt spelen, zitten zij zo optimaal mogelijk in hun vel en gaan ze klanten die 9+ ervaring geven die jij voor ogen hebt.
Verbaas je niet, verwonder je slechts
We spreken tal van bedrijven die nu al aangeven dat ze het volgend jaar allemaal anders gaan doen. Wanneer we dan doorpraten over dit onderwerp, dan komt er vaak uit dat men zich niet realiseert dat een verandering volgend jaar, vraagt om het inzetten van een traject in het laatste kwartaal van dit jaar. In zo’n laatste kwartaal kun je al heel wat voorwerk doen. Gesprekken met medewerkers en klanten geven je inzicht om te verkennen of dat wat je voor ogen hebt in 2020 ook écht past bij de behoeften van klant en medewerker. Laat je daarbij vooral verwonderen. Waarom dat belangrijk is? Verwonderen is zonder oordeel en komt recht uit het hart. Vraag jezelf eens af hoe vaak jij je eigenlijk nog verwondert. En is het dan verwondering of eigenlijk verbazing? In de praktijk zie je nogal eens dat er binnen bedrijven meer verbazing dan verwondering is. Dat is een gemiste kans, want verbazing heeft vooral met verstand te maken en geeft algauw het gevoel van kritisch omhoog getrokken wenkbrauwen. Verwonderen geeft ruimte, zonder etiket en een veilige omgeving waarin mensen met elkaar durven praten over hun wensen, onzekerheden en behoeften om mee te gaan in de gewenste cultuuromslag. En dat vraagt nogal wat van het management. Dat doe je niet zomaar even snel op 3 januari na het nieuwsjaarontbijt…
Kies voor prikkelen
Wanneer je dan toch met elkaar een kerstborrel of iets in die geest aan het plannen bent, maak er dan meteen een evenement van dat prikkelt, waar energie vanuit gaat. En een bijeenkomst waarin je tegelijkertijd betrokkenheid creëert bij de plannen voor 2020. Haal op, maak gebruik van de kwaliteiten en kennis die je in huis hebt. Een eindejaarsbijeenkomst is hiervoor een uitgelezen kans. Het zou zo’n bijeenkomst, binnen of buiten kantoor moeten zijn, waar dat gezellige, beetje samenzweerderige gevoel van ‘rond het kampvuur’ hangt’. We doelen op die sfeer van ‘het met elkaar willen maken’ terwijl je gebroederlijk nog een marshmallow roostert. het klinkt misschien een beetje melodramatisch, tóch is het de manier waarop veel (jonge) mensen in basis met elkaar samen willen werken. Op basis van gelijkwaardigheid en de klus gezamenlijk klaren. Wanneer je dat als bedrijf voor elkaar hebt dan is the sky écht the limit.
Praat verder
Ook de wens om je organisatie een veranderslag door te laten maken? Bijvoorbeeld om schaars personeel te behouden en nóg beter te ondersteunen in het succesvol, duurzaam vervullen van hun rol? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend intakegesprek.