Opstarten na Corona of opstarten met Corona?

De laatste persconferentie van Mark Rutte hebben we weer massaal bekeken. Het is een nieuw ritueel geworden, met het gezin op de bank, bord op schoot. App contact met onze compagnons en andere bevriende ondernemers. Wat me opvalt is dat we, ieder voor zich, een andere manier hebben om hiermee om te gaan. De basale reacties van woede, teleurstelling, verdriet passeren ons in een rap tempo. Het is wat het is en we gaan weer verder naar de volgende persconferentie.

In het nu zijn we aan het handelen, in de actiemodus. Ook dat kent vele verschijningen. Ondernemers pakken het op heel verschillende wijze aan. Creatief, of juist in samenwerking. Een aantal voorbeelden:

NS start noodproductie onderdelen beademingsapparatuur.
Een prachtig voorbeeld waarin de NS echt van toegevoegde waarde is. Een creatieve teamchef reageert op een oproep van de TU Delft en binnen een week staat er een complete productielijn. Chapeau!

Rotterdam The Hague Airport decor van Slam FM quarantaine festival.
Fantastisch om zo de vrijgekomen ruimte te gebruiken tussen de toestellen van Transavia op de landingsbaan. Vrijgekomen tijd van DJ Blasterjaxx te gebruiken voor een groot aantal fans. En Slam FM boort een hele nieuwe groep aan met fantastische sets op unieke plekken in Nederland.

Joris Bijdendijk van Rijks; hij transformeert zijn Michelin sterren restaurant tot een zeer succesvol bezorg- en afhaal restaurant.
Bij het Rijks is aan alles gedacht, het is een sterrenbeleving thuis. Volg de verhalen en de prachtige foto’s op Instagram.

Een klooster in Sevilla produceert mondkapjes.
Ze leven al jaren afgezonderd van de wereld, al sinds de Pest uitbraak bakken ze koekjes voor de maatschappij. Nu laten ze de koekjes maar maken ze mondkapjes. Bekijk dit mooie filmpje van Metropolis.

Maar ook heel klein; de marktkoopman met bloemen en planten komt aan huis met een kar en verkoopt zo zijn planten direct aan huis. Hij kan je zelfs adviseren over waar je de planten het beste neerzet!

Zo hebben we allemaal een andere aanpak. De mooie voorbeelden hebben we uitgelicht. Het is soms moeilijk om het halfvolle glas te zien. En we realiseren ons terdege dat het niet altijd eenvoudig is om vooruit te kijken wanneer je je zorgen maakt.

Ieder beleeft deze crisis, of liever transformatie anders. In deze periode hebben we voorbeelden nodig, maar ook humor. Zo slaan we ons door een moeilijke periode heen. We moeten weer bouwen aan vertrouwen en veiligheid. Opnieuw aan het werk, ieder met eigen perspectief en ieder met zijn eigen verhaal, bouwen aan een hernieuwde relatie met je collega en met de klant.

Is het dan opstarten na Corona of is het opstarten met Corona?
Wij denken het laatste. We gaan naar een nieuwe periode en nemen ook dit stuk geschiedenis mee. Van oude patronen naar nieuwe patronen. Wat we van deze periode vooral moeten onthouden is de enorme kracht. Mensen verenigen zich, werken samen en weten elkaar soms moeiteloos te vinden. Er ontstaan nieuwe wegen en nieuwe mogelijkheden. De goede moeten we vooral onthouden! Want straks als we weer opgestart zijn dan zijn er ook dingen uit deze periode die we niet meer kwijt willen… wat denk je van filevrij Nederland?

Blogs ontvangen?

Elke twee weken publiceren we een nieuw artikel. Blijf op de hoogte!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.