Overleggen met Monique?

Monique van den Heuvel: Ik hoop dat ik me mijn hele leven mag blijven verwonderen over de verschillende perspectieven van een ieder. Geweldig toch?

Monique! Kun je het nog een beetje ‘echt waarmaken’ in deze tijden van corona?

Goede vraag. Ik maak nog steeds veel écht waar, maar toch ook een aantal zaken niet. De ambities en doelstellingen die we met ons bedrijf voor ogen hadden, bijvoorbeeld niet. Waar ik wel voor probeer te waken is om niet in negativiteit te verzanden en binnen mijn eigen cirkel van invloed te blijven. Een positieve houding maak ik dus écht waar op het moment.

Voordat de lezers ons nu al kwijt zijn, ‘echt waarmaken’ heet je bedrijf. Wat doe je eigenlijk?

Echt Waarmaken ondersteunt organisaties om nieuwe klantgedreven patronen te ontwikkelen. Wij geloven in een aanpak die de harde en de zachte kant van veranderen integreert. Feiten en doelen om richting te bepalen, gedrag en motivatie om in actie te komen. Inspireren, delen, coachen en in actie komen, daar zijn we van!

We werken voor een aantal aansprekende bedrijven zoals o.a.  G&S Bouw (onderdeel van Volker Wessels), de NS en Rotterdam The Hague Airport. De klanten zijn heel divers en draaien nu ook heel anders in deze coronaperiode. De bouw bouwt door, maar de NS en Rotterdam The Hague Airport liggen vrijwel stil.

Als voorbeeld wil ik G&S Bouw noemen. Zij hebben de ambitie om meer klantgericht te worden. Dit hebben we samen vertaald in twee belangrijke doelstellingen. Als eerste ‘Het opleveren met 0 punten’ en als tweede ‘Trots op G&S Bouw’. Klantgericht zijn is geen kunstje dat je kunt aanleren. Het vraagt om een duidelijke en heldere vertaling. Dat betekent ook dat je met je medewerkers aan de slag gaat. De moed hebt om écht leiderschap te laten zien en te ontwikkelen en tegelijkertijd ook je interne processen en afspraken aan te passen. Hierbij ondersteunen we ze.

Als je ons in deze tijd zou willen meenemen op inspiratie. Waar zou dat dan naartoe zijn en waarom?

Ik laat mezelf inspireren door veel buiten te zijn. Enerzijds aan het strand waar de zee mij inspireert: Bij elke golfslag neemt het iets mee en laat het ook iets achter. Anderzijds naar Parijs. Ik heb daar een aantal jaar gewoond en ga zo ongeveer ieder jaar terug. De stad werd voller en voller en dus ook steeds minder mooi. Ik zou nu graag terug gaan om de schoonheid van de kleine straatjes en stegen, de parken en de boulevards in mij op te nemen. Foto’s maken alsof je in de jaren 50 bent. De hele dag Frans praten, want ook in taal vind ik een schat aan inspiratie.

Ik woon zelf in Vinkeveen. Op 1 april, geen grap, zou The Boathouse opengaan. Een fantastische stek aan het water, in de haven. Alles verbouwd, op zeer originele wijze personeel geselecteerd. Vinkeveen was er klaar voor. Helaas gingen ze niet open, maar doen ze nu wel volop aan bezorgen. Ik gun het hen dat ze deze periode doorkomen!

Blue’s Basics in Mijdrecht is mijn hofleverancier op het gebied van kleding. Erica is geweldig. Ze weet precies wat ik nodig heb, zelfs als ik dat soms nog niet weet. Ik hoop dat zij deze periode doorkomt.

Cees en Miranda hebben afgelopen jaar hun sportschool uitgebreid. MB2Sport. Een fantastisch team dat je helpt om je persoonlijke sportdoelen te behalen. Ik doe aan wielrennen en ga zeker drie keer in de week naar deze sportschool. Zij houden mijn motivatie op peil! Ik hoop ook dat zij weer snel opengaan.

Op je website staat: “Waar moet ik beginnen? Hoe krijg ik mijn medewerkers hierin mee? En hoe zorg ik dat het beklijft?” De coronaboodschap hoeft niet te beklijven, de gevolgen wel. Hoe ben je daar nu al mee bezig voor de toekomst?

Jazeker. Nadat de eerste schok was binnengekomen en de agenda’s akelig leeg werden, zijn we aan de slag gegaan. Niet persé met het ‘nu’ maar vooral met het ‘straks’.

We snappen dat de live ruimte om contact te hebben schaarser wordt. Tijd en persoonlijke aandacht wordt kostbaar. In ons werk staat persoonlijke aandacht voorop, met trainingen en coachen. We realiseren ons dat dit anders moet en gaat zijn. We ontwikkelen nu een dienstverlening waar we de schaarse momenten van contact zo inrichten dat het daar draait om vertrouwen en veiligheid, om persoonlijke ontwikkeling. Dit ondersteunen we met een online programma.

We ontwikkelen op dit moment een ‘boost na Corona’-programma om medewerkers en teams een zachte landing te laten maken. Iedereen beleeft deze tijd op zijn eigen manier. Stress, zorgen, financieel, relationeel of economisch. Ieder heeft zo zijn verhaal. Wij zijn ervan overtuigd dat je bij terugkomst moet zorgen voor een soepele overgang naar de nieuwe werkrealiteit. Met aandacht en zorg, zodat mensen weer in vertrouwen gaan handelen met elkaar, in teams en met klanten. En denk ook aan een online module over ‘een gastvrij welkom op 1,5 meter’ – een module over gedrag, houding en communicatie voor mensen in contactberoepen. Niet over de regels en afspraken, maar over hoe je dit gastvrij toepast.

Monique, er is vast wel een guilty pleasure in je leven meer dominant geworden door de coronacrisis. Welke is het? We vertellen het niet door.

Een echte guilty pleasure heb ik niet. Er is juist heel veel regelmaat gekomen doordat we tegenwoordig altijd thuis eten met het hele gezin. Dus toen ik laatst een avond aan het zwalken was op het strand en niet thuis kwam, voelde dat als een soort van spijbelen… heerlijk ?

Op je site staat een interessant artikel: ‘Is het opstarten na corona of is het opstarten met corona?’ Is je mening onderhevig aan tijd, ofwel merk je bij jezelf dat je nu anders in zaken staat dan een aantal weken geleden?

Ik sta zeker anders in zaken nu. Zeven weken geleden geloofde ik er nog in dat alles wel weer normaal zou worden. Nu denk ik daar echt anders over. Ik denk dat het echt een harde reset is en dat we op een andere manier om moeten gaan met de natuur, met de maatschappij, met onze verantwoordelijkheden. Wat velen lang riepen is te vatten op een tegeltje nu: “Overdaad Schaadt.”

Je geeft in datzelfde artikel een aantal mooie voorbeelden van bedrijven die iets opmerkelijks doen, maar ook jou zal het niet ontgaan zijn dat veel bedrijven de plank volledig misslaan… of deel je dit niet?

Zeker! Je zag binnen no time allerlei coaches, trainers, musici en kunstenaars hun diensten online gratis aanbieden. Via Zoom en Teams staan vele webinars gratis online (in ruil voor je gegevens). Op zich mooi natuurlijk, maar hoe gaat dat dan straks? Deze achterstand krijg je niet zomaar weggepoetst verwacht ik.

Natuurlijk begrijp ik ook dat er restaurants zijn die hun voorraad weg moeten koken en doneren aan de voedselbank en snap ik de artiesten die voor Koningsdag bij het verzorgingstehuis staan. Mooi juist, dan draag je echt bij!

Een herwaardering vindt plaats. En dat is goed. Maar laten we wel realistisch blijven en onszelf op (toegevoegde) waarde blijven inschatten.

Op sociale media vervelen we ons een beetje en dagen we elkaar continu uit met ‘Top 10 lijstjes’. Wij zagen Fleetwood Mac met Rumours op 5 staan bij jou. Je voelt het al aankomen: welke staat op 1 of heb jij een speciale corona-editie die je met iedereen wil delen?

Ik doe het heel goed op Dance with Somebody van Mando Diao. Lijkt me ook een goed streven om straks weer heerlijk te dansen. Misschien op 1,5 meter maar toch!

Vindt je directe omgeving het nog een beetje gezellig met je, nu ze jou zo vaak zien?

Ik krijg nog betrekkelijk weinig klachten en ga zeker geen slapende honden wakker maken.

Wil je nog iets toevoegen wat je van het hart moet en ik gemist heb?

Ik hoop dat ik me mijn hele leven mag blijven verwonderen over de verschillende perspectieven van een ieder. Geweldig toch?

Gepubliceerd op Reset the world op 29 april 2020.

Blogs ontvangen?

Wil je regelmatig op de hoogte gehouden worden? Meld je dan hier aan!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.