“Hoe ga ik dit nu waarmaken…!” “Ik heb mijn plannen vertaald en gedeeld met het MT, heb ze enthousiast gekregen en ze zijn akkoord gegaan met mijn ideeën, ik mag het gaan regelen en implementeren.” “Maar nu wordt het pas spannend… hoe ga ik het mijn mensen uitleggen?” “Eigenlijk weet ik niet hoe ik dit fantastische plan nu van de kant af moet duwen…”
Ik kijk op van mijn koffie en laat mijn ogen dwalen door de kamer. Ik snap zo goed wat hij bedoelt. Nu mogen het geen dromen meer zijn, nu komt de harde werkelijkheid die operationaliseren heet. Dat monster dat je fantastische visie moet gaan bewijzen. Bij het idee alleen al, voel ik de kramp om elke medewerker te willen sturen op de inhoud. Ik voel de vermoeidheid in mijn hoofd schieten omdat ik weer aan de medewerkers moet vertellen wat de nieuwe koers gaat zijn en dat je daar niet direct van in de weerstand moet schieten. Denkbeeldig zie ik de mails alweer binnenkomen dat HR graag zou willen dat de profielen van de mensen ook op tijd worden aangepast met de mogelijke nieuwe competenties. Het eindeloze vergaderen over rapportages die elke, nog te ondernemen stap, moet gaan controleren. Ik laat mijn handen over mijn slapen wrijven bij het idee dat ik elke 2 weken het MT moet updaten waarbij elk stap in twijfel getrokken wordt omdat het MT vindt dat zijzelf de business pas echt snappen. Met een zucht duw ik mijn koffiebeker halverwege de tafel en kijk mijn collega aan en zeg; “ik snap wat je zegt, echt!!” “Als je hier iets op zou verzinnen heb je toch wel het gat in de markt gevonden” We schieten alle twee in de lach. “Dat zou handig zijn”, zeg ik nog.
En nu jaren laten is hier het kompas van Echt Waarmaken, geïnspireerd op onze vragen hoe we mensen in beweging krijgen en hoe we dan mensen ook nog in een “doe modus” krijgen.
Grootse plannen en ideeën uit de la krijgen en vertalen naar de dagelijkse operatie. Papieren tijgers vertaald naar haalbare stappen. De stappen klein en overzichtelijk houden, niet alles in een keer willen weten en meten. Met elke stapje, hoe klein ook, de medewerkers betrekken en laten doen, laten proberen. En niet vergeten ook even achterom te kijken. Hoe ver zijn we gekomen? En wat leren we daarvan? Het Echt Waarmaken kompas geeft je vertrouwen in je koers, ook al weet je nog niet helemaal waar je naar toe moet. Bij elke stap word je begeleid in het echt waarmaken van je gastvrije ambities! Gastvrijheid vraagt meer dan alleen een glimlach, het vraagt om een duidelijke keuze om je klant echt centraal te zetten en vanuit de klant ook je processen klantgericht in te richten.
Hebben we je nieuwsgierigheid gewekt?
Wil jij meer weten? Klik hier om direct een afspraak te maken!