Natuurlijk gaan we je op deze laatste dag van het jaar niet vermoeien met een lang blog. Je hebt immers wel andere zaken aan je hoofd, zoals het afronden van die állerlaatste klusjes op je werk, het voorbereiden van oudejaarsavond of heel relaxed, alvast een beetje genieten van de fijne dagen die komen gaan.
Korte terugblik
Toch willen we deze laatste, bijzondere dag van 2019 vanuit echt waarmaken niet ongemerkt voorbij laten gaan. Want ménsen, wat hebben we een mooi jaar achter de rug. We kijken terug op inspirerende opdrachten, waardevolle relaties die we aangingen of meer diepgang konden geven en we zijn bovendien dankbaar voor de enorme hoeveelheid positieve energie die we mochten ervaren binnen het team van echt waarmaken. Graag delen we daarom een top 5 van best gelezen en veel gewaardeerde blogs van afgelopen jaar. Gebruik ze als inspiratie voor de eventuele verandering die je volgend jaar graag binnen je organisatie op wil pakken. Of lees er eens ontspannen doorheen de komende dagen. De onderwerpen variëren van luchtig tot wat zwaardere kost, en ze hebben één kenmerk gemeen: de teksten en beelden zijn ontworpen om je, in dit geval voor 2020, te inspireren om je te leren hoe je klanttevredenheid écht blijvend kunt verhogen. Enjoy!
De top 5
1. Dé valkuil voor je (bouw)bedrijf: blijven hangen in oude patronen die niet meer werken
Als management melden dat ‘we’ het vanaf nu écht anders gaan doen, maar vervolgens weinig concrete actie ondernemen om de betrokken medewerkers te begeleiden naar deze verandering, heeft weinig zin. Blijvend veranderen doe je immers samen. Precies zoals je… Lees verder
2. Schoonmakers: de súperhelden van de hospitality-branche (deel 1)
De schoonmaakbranche kent nogal wat uitdagingen: zo sturen leidinggevenden vanaf afstand meestal meerdere objecten aan waardoor het lastig is om fysiek contact te houden met de vele medewerkers. Het gevaar is dat de betrokkenheid over en weer vermindert. Onwenselijk, zeker in een situatie waarin… Lees verder
3. Wanneer heb jij je voor het laatst écht verwonderd?
In het bedrijfsleven zeggen we vaak dat we de behoeften van de klant beter willen leren kennen en signaleren zodat je je organisatie beter op de klant kunt afstemmen. Vaak is het beter om eerst de behoeften van je medewerkers te achterhalen. Want pas als je weet wat zij willen en je daar op in kunt spelen, zitten zij zo optimaal mogelijk in hun vel en gaan ze… Lees verder
4. Als je niet ophoudt met dát wat je gisteren bedacht hebt, dan doe je morgen nog steeds precies hetzelfde
Hoe je een kind leert fietsen? Door te steunen en tegelijkertijd uit te dagen. Elke ouder kent dat gevoel van met je kind mee rennen naast dat kleine fietsje. Dat moment waarop je kind ontdekt dat het zelf fietst is magisch. Precies zo werkt het in het bedrijfsleven bij het doorvoeren van veranderingen. Als management… Lees verder
5. Dit hebben broccoli en échte verandering met elkaar te maken
Wanneer je mensen écht mee wil nemen in de nieuwe cultuur of gewenste verandering binnen je organisatie, dan zul je eerst zélf het goede voorbeeld moeten geven. Wanneer een directeur bijvoorbeeld bepaald gedrag laat zien, dan hebben de mensen binnen zijn bedrijf al snel de neiging om dit bewust of onbewust te kopiëren… Lees verder
Zoals beloofd, we houden het kort. We wensen je een hele fijne oudejaarsavond toe, samen met je naasten én uiteraard een sprankelend, beloftevol begin van 2020!
PS Mocht je er geen genoeg van krijgen? Lees dan nog even onze persoonlijke favoriet over Dafne Schippers, gamechanger 2.0!