Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan?

In tijden van verandering valt enorm veel te leren. We zien veel creativiteit, saamhorigheid en ook nieuwe patronen ontstaan. We verbinden, anders dan anders maar soms veel intenser. Wij vroegen aan onze klanten en relaties hoe zij dit beleven en wat zij ervan leren. Het leverde mooie gesprekken én waardevolle inzichten op. In de komende weken delen wij deze verschillende interviews met jou!

Wil jij ook jouw inzichten met ons delen met het onderwerp: Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan? Deel deze met ons!

Aan het woord is Justine de Jong, werkzaam bij Destination Marketing Brabant.

Justine de Jong is programma manager bij Destination Marketing Brabant. Deze sector, de vrijetijdssector, is heel hard getroffen door de Corona uitbraak. Wij hebben Justine gevraagd welke aanpassingen noodzakelijk waren en welke inzichten zij heeft opgedaan de afgelopen periode. Één ding staat vast; originaliteit, flexibiliteit en het aanpassingsvermogen zijn op de proef gesteld!

 

Hoe gaat het met je, Justine?

“Met mij gaat het goed, iedereen in mijn omgeving is nog gezond dus dat is het belangrijkste. Het is wat rustiger, want ik hoef bijvoorbeeld minder heen en weer te racen om mijn dochter weg te brengen. Het is nu relaxter en dat doet me goed.

En eerlijk gezegd heb ik mij de afgelopen periode ook geen dag verveeld.”

 

Je bent werkzaam bij Destination Marketing Brabant. Wat doen jullie precies?

“Wij zijn de marketingorganisatie voor bestemming Brabant en proberen bezoekers aan te trekken en te verleiden langer in onze provincie te verblijven. We proberen de positionering en identiteit van Brabant te versterken. Dit doen we o.a. met marketingcampagnes, PR en influencers die we uitnodigen om Brabant te ontdekken. We werken enerzijds samen met citymarketing organisaties, streekpromotiebureaus en Brabantse gemeenten. We werken samen met de ondernemers uit de hospitality, toerisme en recreatie branche. Dit kan de Efteling zijn maar ook een fietsverhuur bedrijf, restaurant of hotel. Met die mensen werken wij samen en delen we onze kennis en expertise. De vrijetijdssector is heel hard getroffen door de coronacrisis en staat voor grote uitdagingen. Wat we op dit moment bijvoorbeeld doen, is kijken hoe we ondernemers in Brabant kunnen ondersteunen met advies, marketingactiviteiten en begeleiding, zodat ze voorbereid zijn op de 1,5 meter economie en weer aan het werk kunnen.”

Welke invloed heeft het Corona virus op Destination Marketing Brabant (gehad)?

We doen onderzoek en bedenken en beschrijven scenario’s vanaf het begin van de corona crisis. We zijn aan het anticiperen op ontwikkelingen waarvan we niet zeker weten of ze gaan komen maar we moeten er wel klaar voor zijn. Dit doen we onder andere door de marketingcampagne op een bepaalde manier in te richten, welke ook weer uit een aantal fases bestaat. De eerste fase ging echt over ervoor zorgen dat mensen Brabant niet vergeten. Mensen moesten natuurlijk voornamelijk thuisblijven en daardoor was onze insteek ‘geniet van Brabant vanuit huis’. We hebben dus allemaal initiatieven georganiseerd waardoor mensen van Brabant konden genieten zonder de huiskamer uit te gaan.

De tweede fase is dat Brabanders zich weer mogen gaan bewegen, we hebben daar onze communicatie op aangepast. Dus nog steeds geen oproep om te komen, maar als je er bent, geniet dan van de ruimte en rust en neem de maatregelen serieus en pas deze toe. De volgende stap is natuurlijk dat er steeds meer open is/gaat, zoals musea. We mogen dus voorzichtig gaan oproepen om te komen. De stap erna is om Nederlanders uit te nodigen om naar Brabant te komen. De voorlopig laatste stap is om ons te richten op de internationale bezoekers.

De rode draad in de communicatie rondom deze fases is dat Brabant veilig is, alle maatregelen zijn genomen. Brabant is weer open en je kunt er weer terecht. Echter kan alles weer veranderen als er een nieuwe uitbraak wordt geconstateerd en maatregelen weer strenger worden.

Een andere grote impact is dat we ons normaal gesproken focussen op de buitenlandse gasten uit Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Italië en Engeland. Nu verleggen we onze focus volledig naar de Brabanders en Nederlandse gasten. Dat betekent dat de focus ligt op o.a. fietsroutes in combinatie met de stad, ruimte en natuur. Dit vraagt om een hele andere benadering en we hebben alles moeten omgooien. Het vraagt om een stukje originaliteit. En daarnaast; welke (kleine) ondernemer heeft de steun hard nodig en voegen we bijvoorbeeld toe aan de fietsroutes?”

Welke inzichten heb je deze periode opgedaan die je absoluut wil blijven vasthouden/ doen straks?

“Er ontstaan nieuwe vormen van samenwerking in de sector, dat vind ik mooi om te zien. De campagne waar we nu aan werken, ontwikkelen we écht samen met de citymarketing organisaties. Zij doen hun eigen ding en wij proberen zó te faciliteren dat we hun werk versterken. Zo worden veel dingen samen besloten. De samenwerking was er al, maar het lijkt alsof dit nu nog steviger wordt. Het heeft nu ook helemaal geen zin om met bestemmingen onderling te concurreren.

We moeten eerst maar eens zien met elkaar deze crisis door te komen en dat creëert samenhorigheid. Je wordt gedwongen om te kijken naar de dingen die echt essentieel zijn. Een heleboel dingen kan je efficiënter of anders doen. Richten op hetgeen belangrijk is. Een voorbeeld is dat we nu bezig zijn met te kijken wat de ondernemers echt nodig hebben en daar op in te spelen.”

 

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
Creatief én Corona-proof!
Laat hiernaast jouw gegevens achter, dan nemen wij contact met jou op!

echt waarmaken is er voor je, nu én straks!