Overleggen met Monique?

Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan?

In tijden van verandering valt enorm veel te leren. We zien veel creativiteit, saamhorigheid en ook nieuwe patronen ontstaan. We verbinden, anders dan anders maar soms veel intenser. Wij vroegen aan onze klanten en relaties hoe zij dit beleven en wat zij ervan leren. Het leverde mooie gesprekken én waardevolle inzichten op. In de komende weken delen wij deze verschillende interviews met jou!

Wil jij ook jouw inzichten met ons delen met het onderwerp: Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan? Deel deze met ons!

Aan het woord is Judith Leene, vestigingsmanager bij Asito.

Het jaar stond in het teken van gastvrijheid; hoe zorgen we voor een nog betere schoonmaak beleving? Vol enthousiasme stonden we in de startblokken om gastvrijheid en veiligheid te verbinden in een mooi programma. Corona zorgt voor enige vertraging, maar van afstel is geen sprake. Hoe kijkt Judith naar deze periode? We vroegen het haar!

    Hoe gaat het met Asito tijdens deze Corona Crisis?

    “Wij maken stations schoon, bijna in het hele land. We hebben het land in drieën opgedeeld en ik ben verantwoordelijk voor een deel daarvan. Door Corona moesten wij op een hele andere manier werken. Op week- en uiteindelijk op dag basis moeten wij ons plan herzien. De reizigers aantallen zijn natuurlijk extreem afgenomen. Daarom hebben wij met NS en ProRail afgesproken dat we extra werkzaamheden gaan doen en de dagelijkse werkzaamheden anders gaan indelen. Voor de prioritering van werkzaamheden gebruiken we de stationsbelevingsmonitor als input. We proberen dát te doen waar de reiziger baat bij heeft. We kijken vanuit de ogen van de reiziger(s) en werken ook aan onderhoud waar we normaal niet aan toe komen. Ons doel is om de stations zo optimaal mogelijk te onderhouden zodat de reizigers zich welkom blijven voelen op de stations. En op deze manier hebben we het streven om iedereen aan het werk te houden en dat is tot nu toe gelukt!”

    Waar lopen jullie dagelijks tegen aan in deze tijd?

    “In het begin hebben we ongelooflijk veel ziekmeldingen gehad. Soms lastig te achterhalen of het door angst kwam of dat de persoon zelf Corona had opgelopen. Daarnaast zijn er medewerkers naar het buitenland gegaan en daar zitten sommigen nog steeds vast. Andere collega’s moesten inspringen en werk overnemen. Het is natuurlijk belangrijk om goed met hen in verbinding te blijven zodat we weten dat het goed met ze gaat. Mensen zijn gewend om werkzaamheden op een bepaalde wijze uit te voeren en die moeten nu afwijken van hun patroon. Het is voor velen dus anders werken dan normaal.
    Dit is soms best lastig.”

    Hoe reageren medewerkers hier zelf op?

    “Dit valt of staat met je eigen interne communicatie. Wij proberen continu naar buiten te communiceren dat we blij en dankbaar zijn dat we samen met NS en ProRail iedereen werk kunnen geven. Als mensen meegenomen worden in het verhaal, dan houd je ze vast en blijven ze aangehaakt. Zo blijven de medewerkers open staan om andere werkzaamheden te doen.
    Onze managers zijn veel op de stations om met onze medewerkers te praten en een luisterend oor te bieden, wij geven hen oprechte aandacht en dit wordt gewaardeerd. Wij benadrukken ook dat hun werk heel belangrijk is zodat verzorgend personeel of andere mensen in cruciale beroepen de strijd tegen corona kunnen aangaan. Hygiëne is nu belangrijker dan ooit en hier dragen onze medewerkers aan bij. Zij voelen zich dan ook heel trots!”

    Hoe verbind jij met je klanten en relaties in deze tijd?

    “We hebben heel veel telefonisch contact, omdat veel klanten thuiswerken. Ik merk dat er door het thuiswerken meer rust is gevonden en we creëren hierdoor meer tijd om persoonlijke gesprekken te voeren. Dat vind ik heel leuk, omdat je dan een
    betere en een andere band krijgt met de klant. Het is leuk om ook eens over andere zaken te praten.
    Voorheen zat je toch in de alledaagse hectiek en dat zorgde ervoor dat je meteen over ging tot de orde van de dag.
    Het is nu een andere manier van contact. Maar we hebben hier een modus in gevonden en wat ons betreft werkt het prima!”

     

    Wat zijn de belangrijkste inzichten die je hebt opgedaan de afgelopen periode?

    “Je hoeft niet altijd naar mensen toe en er zijn dus andere manieren om met mensen te overleggen en in contact te zijn. Dit resulteert vooral in tijdswinst. Voorheen ging ik maar door en besefte ik mij om 15.00 uur dat ik nog helemaal niet had gegeten. Dit brengt veel inzichten. De balans vinden tussen
    extreme drukte en rustmomenten, de dag anders indelen. Nu start ik om 07.00 uur de laptop op, maar kan ik in de middag dan bijvoorbeeld even een boodschap doen.”

    Hoe zorg jij dat je realistisch en positief naar de toekomst kijkt?

    “Door in verbinding te blijven met iedereen om mij heen. Ik ben niet angstig voor wat er allemaal gaat komen. Heel eerlijk gezegd heb ik het ook te druk om daar bij stil te staan. Ik ben voornamelijk heel blij dat we zo goed voor alle medewerkers kunnen blijven zorgen. In mijn omgeving zie ik dat bedrijven nare
    maatregelen (moeten) nemen en dan ben ik blij dat wij het op deze manier kunnen volhouden. We blijven continu zoeken naar een manier hoe we het beste met deze tijd om kunnen blijven
    gaan. Gelukkig zie ik genoeg dingen om op te pakken.”

    Verandert er veel voor jullie in een 1,5 meter samenleving?

    “Ja zeker, we proberen nu al maatregelen te verzinnen. Denk hierbij aan de hesjes voor de medewerkers, aanpassingen in
    opkomstruimtes en kantines, contactvlakken met een hogere frequentie reinigen op alle stations en alle overige extra maatregelen omtrent persoonlijke hygiëne. Alle werkzaamheden moeten we aanpassen en in de dagelijkse operatie integreren. Hier zijn we al mee bezig, maar dat is niet in een week klaar.

    We zijn op dit moment wendbaarder dan ooit. Iedere dag zijn we in staat onze plannen weer aan te passen.”

    Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
    Creatief én Corona-proof!
    Laat hiernaast jouw gegevens achter, dan nemen wij contact met jou op! 

    echt waarmaken is er voor je, nu én straks!