Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan?

In tijden van verandering valt enorm veel te leren. We zien veel creativiteit, saamhorigheid en ook nieuwe patronen ontstaan. We verbinden, anders dan anders maar soms veel intenser. Wij vroegen aan onze klanten en relaties hoe zij dit beleven en wat zij ervan leren. Het leverde mooie gesprekken én waardevolle inzichten op. In de komende weken delen wij deze verschillende interviews met jou!

Wil jij ook jouw inzichten met ons delen met het onderwerp: Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan? Deel deze met ons!

Aan het woord is Jeroen van de Water, HR business partner bij Avans Hogeschool.

Jeroen kennen we als een energieke en betrokken partner. Met Jeroen hebben we gewerkt aan een medewerkersbetrokkenheidsmeter. Een peilstok om regelmatig met collega’s te verbinden vanuit oprechte interesse en betrokkenheid. Wij vroegen ons af hoe je nu medewerkers betrokken houdt in deze tijd? Hoe zorg je voor die verbinding als alles ineens online is?

Waar ben je werkzaam op dit moment en waar loop je zelf tegenaan tijdens deze Coronatijd?

“Sinds oktober ben ik werkzaam bij Avans Hogeschool als HR business partner. Dat is precies lang genoeg om contacten te hebben gelegd en verbinding te hebben gemaakt met iedereen.

Normaal gesproken maak ik met iedereen een praatje die ik tegen kom op de gang of bij het koffiezetapparaat. Dit zijn informele gesprekken, maar wel met een doel! Helaas zijn deze gesprekken nu beperkt en dat vind ik lastig. Je moet nu iemand bellen om vervolgens in het gesprek de vragen te stellen waar je de antwoorden graag van wilt weten. Een iets grotere drempel, het spontane is er af. Ik ben nog steeds bezig hier een juiste vorm in te vinden.

Ik mis de sociale interactie in groepen, zowel privé als zakelijk. Dat ontbreekt nu al maanden. Digitaal, via Teams en andere apps, is het allemaal wel te doen. Maar het is toch anders dan live.”

Verbinding in deze tijd is belangrijk, misschien wel belangrijker dan ooit. Helemaal in jouw functie. Hoe zorg jij er voor dat je oprechte verbinding behoudt met je medewerkers/ collega’s in deze periode?

“Als ik kijk naar mijn rol binnen de HR-afdeling, ben ik samen met twee andere collega’s verantwoordelijk voor het informele contact met collega’s, de zogenaamde commissie ´sfeerbeheer´. Verbinding maken doe ik persoonlijk door telefoontjes te plegen.

Ik sport veel met collega’s, bijvoorbeeld via Strava. Dat is een app waar je kan zien hoeveel kilometer je hebt gefietst en hoelang je daarover hebt gedaan. We organiseren onder andere virtuele borrels, loterijen en pub quizzen. Op deze manier zorgen wij ervoor dat wij in verbinding blijven met onze collega’s.”

 

Welke inzichten heb je de afgelopen tijd opgedaan welke je absoluut wil blijven vasthouden of doen?

Dat het makkelijk is om op afstand met elkaar te overleggen. Je hoeft niet persé voor een overleg van een uur naar een locatie te reizen. Ik hoop dat werkgevers en leidinggevenden nu ervaren dat mensen thuis ook productief kunnen zijn. Ik woon vlakbij de Hogeschool, maar dan nog is het net zo handig om vanuit huis dingen te doen. Ik zou het thuiskantoor bijvoorbeeld als plek kunnen gebruiken waar ik mij écht goed kan concentreren in plaats van daarvoor een rustige ruimte op school te zoeken. 

Een ander inzicht is dat je niet persé om half 9 op het werk hoeft te zijn, maar voor een groot deel zelf kan bepalen welke tijden je werkt. Als het werk maar af is! Iedereen heeft zijn eigen tijden waarin hij of zij productiever is. Waarom zou je de dag daarom niet zelf indelen?”

Hoe zorg je ervoor dat je positief en realistisch naar de toekomst kijkt?

“Ik ben binnen Avans actief in een crisisteam. Wat wij steeds proberen te doen, is scenario’s schrijven op de mogelijke uitkomsten en richtingen die we opgaan. We redeneren heel erg vanuit wat we nu weten en wat mogelijk zou kunnen zijn. Hier proberen we een beleid op te schrijven. Dit betekent ook dat je regelmatig wordt ingehaald, omdat je dingen hebt gedaan die je niet had hoeven doen. Maar het betekent ook dat we meteen kunnen handelen als er iets nieuws bekend is. Dat is volgens mij de enige goede manier, want ik weet niet waar we naartoe gaan. Ik probeer mij voornamelijk bezig te houden met de zaken waar ik zelf invloed op heb.”

Jullie zijn vooral dus bezig met het anticiperen op mogelijke aanpassingen, nu en in de toekomst, zodat jullie daar snel op kunnen anticiperen?

“Dat klopt! We hadden er in eerste instantie rekening mee gehouden dat we vanaf half mei toetsen konden afnemen. Dat scenario was beschreven. Ook hadden we het scenario al klaar voor wanneer dit niet half mei, maar 1 juni zou zijn. Nu verplaatsten we het alweer naar 15 juni en is het nog maar de vraag of het wel of niet kan.

We hebben ons ook afgevraagd of we gebruik kunnen maken van de ‘Maaspoort’. Dit is een hele grote accommodatie bij ons in de buurt. We kunnen namelijk op onze eigen locaties maar weinig studenten kwijt, gezien de 1,5 meter regel. Uiteindelijk hebben we dit plan ook voor niks uitgewerkt, omdat er dan sprake zou zijn van een evenement en dat is verboden.

Het is dus continu schakelen met de nieuwe kennis die we opdoen.”

 

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
Creatief én Corona-proof!
Laat hiernaast jouw gegevens achter, dan nemen wij contact met jou op!

echt waarmaken is er voor je, nu én straks!