Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan?

In tijden van verandering valt enorm veel te leren. We zien veel creativiteit, saamhorigheid en ook nieuwe patronen ontstaan. We verbinden, anders dan anders maar soms veel intenser. Wij vroegen aan onze klanten en relaties hoe zij dit beleven en wat zij ervan leren. Het leverde mooie gesprekken én waardevolle inzichten op. In de komende weken delen wij deze verschillende interviews met jou!

Wil jij ook jouw inzichten met ons delen met het onderwerp: Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan? Deel deze met ons!

Aan het woord is Jacquelien van Schaik, hoofd zakelijk bedrijf bij Museum Beelden aan Zee in Den Haag.

Gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij Museum Beelden aan Zee. Vrijwilligers en medewerkers worden regelmatig getraind om iedere dag weer een bijzondere en memorabele beleving te bieden aan de bezoekers. We vroegen Jacquelien van Schaik hoe zij deze periode doorkomt en wat gastvrijheid op afstand voor hen betekent.

Hoe gaat het met je, Jacquelien?

“Het gaat heel goed eigenlijk! Wij werken in een museum dat heel ruim is opgezet, we zijn niet met veel mensen en kunnen dus gewoon blijven werken. Iedereen van marketing en bedrijfsvoering is hier regelmatig en wij gaan gestaag door. We hebben alle kansen benut om op te ruimen.

Maar we hebben wel zin om weer open te gaan 1 juni!”

Wat is de impact van Covid-19 op jullie museum?

“Ja…drama! We hebben op 13 maart de deuren moeten sluiten. En op 13 maart stond er de opening van de tentoonstelling van Germaine Richier gepland.

We hebben hier dus een prachtige tentoonstelling staan die nog nooit geopend is.”

 

Wat gaat er nu gebeuren met deze tentoonstelling?

“De tentoonstelling zou eindigen op 7 juni, maar we hebben gelukkig uitstel gekregen. In overleg met de bruikleen gevers en het Picasso museum in Antibes, met wie we dit hebben gedaan, laten we de tentoonstelling zien tot 7 september. De planning van tentoonstellingen is daardoor wel veranderd en gewijzigd. Alles wat nu zou plaatsvinden schuiven we op naar volgend jaar. We moeten ons aanpassen in deze tijd, want we denken dat er veel mensen huiverig zijn om te komen. De bezoekersaantallen die we verwachten zullen we waarschijnlijk niet halen.”

Hoe zorg jij voor oprechte verbinding met collega’s en medewerkers in deze periode?

“We hebben een wekelijkse plenaire vergadering, altijd online. Verder hebben we een teammeeting met het eigen team en het MT. We communiceren met de vrijwilligers via de mail en via intranet.”

En hoe verbind jij je met bezoekers en relaties in deze tijd?

“We communiceren voornamelijk via de website. Op onze website kan je natuurlijk zien dat we gesloten zijn. We proberen de mensen op de hoogte te houden door leuke filmpjes en ideeën voor workshops die de mensen thuis kunnen doen te delen.

We hebben bijvoorbeeld aan het begin van de tentoonstelling, de eerste twee weken na de lockdown, Francis van Broekhuizen gehad in het museum. Zij heeft gezongen in het museum terwijl ze liep tussen de beelden die nog niemand heeft gezien. Dat was heel erg ontroerend. Het is gedeeld op Youtube en hier hebben we veel positieve reacties op gekregen. Op dit moment vindt er een fotoshoot plaats voor een magazine, want het is natuurlijk fantastisch om in een leeg museum te fotograferen. We krijgen dus ook andere opdrachten nu.”

 

Welke inzichten heb jij deze periode opgedaan die je absoluut wil blijven vasthouden straks?

“Dat je veel meer online kan doen natuurlijk, niet alles is noodzakelijk om op het werk te doen. Ik ben heel benieuwd of we dat gaan vasthouden.

Een ander inzicht wat we hebben opgedaan, is dat we heel erg kwetsbaar zijn. We hebben veel vrijwilligers die in een bepaalde leeftijdscategorie zitten. Er bestaat natuurlijk een kans dat deze vrijwilligers straks niet willen komen vanuit bepaalde

gezondheidsoverwegingen, veiligheid of angst. We moeten voorzichtig zijn en bedenken hoe we het gaan oplossen als deze belangrijke mensen niet meer komen.”

Geloof je in een 1,5 meter samenleving?

“Ik vind het lastig nu, want sommige mensen houden zich er totaal niet aan. Het lijkt me lastig om dit vast te houden, maar tot aan het eind van het jaar moeten we daar wel rekening mee blijven houden denk ik.”

Wat verandert er voor het museum in een 1,5 meter samenleving?

We zullen bepaalde winkelblokken uit elkaar moeten trekken en het museum café zal drastisch moeten veranderen.”

Hoe zorg jij er voor dat je realistisch en positief naar de toekomst kijkt?

“Wij mogen ons gelukkig prijzen met het gebouw, omdat het zo ruim is. De bezoekers komen wel, je moet alleen wel zorgen dat zij een veilig gevoel ervaren als ze in het museum zijn. Als je dat kan waarborgen, dan komt het hopelijk goed met de bezoekersaantallen!

Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling dat er een mooi programma aangeboden wordt.”

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
Creatief én Corona-proof!
Laat hiernaast jouw gegevens achter, dan nemen wij contact met jou op!

echt waarmaken is er voor je, nu én straks!