Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan?

In tijden van verandering valt enorm veel te leren. We zien veel creativiteit, saamhorigheid en ook nieuwe patronen ontstaan. We verbinden, anders dan anders maar soms veel intenser. Wij vroegen aan onze klanten en relaties hoe zij dit beleven en wat zij ervan leren. Het leverde mooie gesprekken én waardevolle inzichten op. In de komende weken delen wij deze verschillende interviews met jou!

Wil jij ook jouw inzichten met ons delen met het onderwerp: Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan? Deel deze met ons!

Aan het woord is Fabienne Baart, directeur van Brasserie Mets in Den Haag.

Tomeloze energie, ondernemerschap en een hoop creativiteit is kenmerkend voor Fabienne Baart. Met Fabienne werken we regelmatig samen in projecten. Wij vroegen ons af wat is het effect van Corona op haar en Brasserie Mets waar zij werkzaam is. En hoe ga je er mee om? De energie spatte er van af in dit interview. 

Hoe gaat het met je, Fabienne?

“Met mij gaat het goed. De tennisbanen zijn weer open en het terras is gister, 1 juni,  ook weer open gegaan. De afgelopen tijd ben ik heel druk bezig geweest en ik heb eigenlijk niet thuis gezeten, omdat ik elke dag naar mijn werk ben gegaan. We hebben echt super hard gewerkt, dus ik ben blij dat ik nu twee weken ‘rust’ heb gehad.”

Waar waren jullie zoal druk mee de afgelopen periode? 

 “Ik denk dat wij met Brasserie Mets het maximale uit de afgelopen periode hebben gehaald. We gingen 15 maart dicht en 18 maart zijn we begonnen met het bezorgen van de eerste maaltijd bij de kwetsbare ouderen in Scheveningen. Dat hebben we acht weken gedaan en hier zijn verschillende partijen bij aangehaakt. Één daarvan is Ontzorg Netwerk Scheveningen, dat is een coöperatie die écht zorgen voor de oudere kwetsbare buurtbewoners. Wij hebben wekelijks, samen met de vrijwilligers van de club, zo’n 250 maaltijden bezorgd bij deze mensen thuis en aan leden van de club. 

Kinderen hebben tekeningen en knutselwerken gemaakt en buurtbewoners hebben taarten en cup cakes gebakken. Degenen die een bestelling plaatste, kreeg er een tas vol verassingen bij. Er is dus eigenlijk een heel nieuw soort business model ontstaan door maaltijden thuis te bezorgen en daar had ik eigenlijk nooit over nagedacht. Na vier weken sloot de Hotelschool The Hague zich ook aan, daar heb ik 10 jaar gewerkt en vier jaar gestudeerd. De koks gaven aan dat het praktijk onderwijs stil lag en wilden ons graag helpen met koken. Toen was de driehoek compleet! We hebben een hele mooie formule opgezet.”

Hoe ben je op het idee gekomen om maaltijden te gaan bezorgen?

“Ik wilde in ieder geval het personeel aan het werk houden. Ik heb op de hotelschool geleerd heel oplossingsgericht te denken, dus in die modus schoot ik direct. Het bezorgen van maaltijden werd al vrij snel het idee, ik was een van de eersten.

Door het opzoeken van de samenwerking met de zorgcoöperatie hebben we het echt gericht op een doelgroep die heel bijzonder is. Het is geen commerciële activiteit geweest, we hebben er niet aan verdiend. Het was vooral een leerzame en leuke bezigheid en hebben een nieuwe doelgroep aangetrokken. We hebben iedereen een voucher gegeven om op het terras te komen lunchen. Zo hoop ik natuurlijk dat de buurtbewoners gaan komen, dan heb ik mijn doel bereikt!

Dit alles neemt niet weg dat het tennisseizoen dramatisch kort was. Alle competitiedagen hebben we misgelopen evenals grote evenementen zoals trouwerijen en privé feesten. Financieel is het drama, maar we hebben wel iets moois uit de tijd gehaald en dat heeft mij voldoening gegeven!”

Hoe heb jij voor een oprechte verbinding gezorgd met collega’s in de afgelopen periode?

“In zo’n periode kom je er snel achter hoe mensen in elkaar zitten. Je zit zelf in een bepaalde flow en mensen haken hierop aan of niet.

Met de buitenwereld heb ik heb heel veel gedeeld via Social media; waar zijn we onder andere mee bezig? Wij werken met veel personeel dat een 0 uren contract heeft, zoals studenten. Met hen ben ik vooral in contact gebleven via WhatsApp. Ik heb iedereen een bericht gestuurd hoe het met ze gaat en dat we hopen in contact te kunnen blijven.Het vaste personeel belde ik bijvoorbeeld regelmatig.”

En hoe ben je in verbinding gebleven met leveranciers en relaties?

“Ik heb veel oproepen gedaan naar de ondernemers via Social Media om ze bij mijn plannen te betrekken.

Ik heb bijvoorbeeld een wijnleverancier benaderd om te vragen of hij wilde samenwerken met de maaltijden. Super leuke samenwerking, want zo kon ik de mensen ook een wijntje aanbieden bij de maaltijd.  Verder zijn relaties langs geweest voor een kop koffie om bij te kletsen, maar het contact is wel minder geweest dan normaal.”

Welke inzichten heb je de afgelopen periode opgedaan die je absoluut wil blijven vasthouden/doen straks?

“Één van de grootste inzichten die ik heb opgedaan is toch wel dat ik altijd veel te hard aan het werk was. Doordat ik nu door de Corona crisis automatisch een paar stappen terug moest doen, besefte ik mij dat ik altijd heel druk ben geweest, fysiek en in mijn hoofd. Ik heb nu meer rust en hoop dit zo te houden. 
Ik zou natuurlijk tekenen voor de drukke dagen die we hebben gemist, maar ik heb ook ingezien dat er meer is dan alleen maar rennen, vliegen, rennen, vliegen. Ik heb bijvoorbeeld heel veel tijd met mijn dochter door kunnen brengen en dat vind ik heel waardevol. Dat wil ik héél graag vasthouden! De balans tussen werk en privé is heel belangrijk.

Verder was ik voorheen heel erg bezig met negatieve dingen in mijn omgeving, die ook steeds groter werden. De afgelopen tijd heb ik besloten om deze negatieve dingen te elimineren en ben ik bewuster geworden van wat wél leuk en positief is.”

Hoe gaat de brasserie eruit zien in een 1,5 samenleving?

“We hebben een heel groot terras, dus dit gaan we uitbreiden zodat we de ruimte goed kunnen benutten. De brasserie zelf heb ik ingericht voor maximaal 30 gasten. Er moet natuurlijk gereserveerd worden voor een tafel, dat is nieuw voor ons. Door het reserveren kan er heel anders gepland gaan worden, inkopen worden duidelijker en dat vind ik eigenlijk helemaal geen gek idee. Ik ga me focussen op hoe ik mensen langer binnen kan blijven houden. Dus in plaats van even gauw iets eten wat uitgebreider dineren. We willen meer een écht restaurant worden. Benieuwd of dat gaat lukken!”

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
Creatief én Corona-proof!
Laat hiernaast jouw gegevens achter, dan nemen wij contact met jou op!

echt waarmaken is er voor je, nu én straks!