Overleggen met Monique?

Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan?

In tijden van verandering valt enorm veel te leren. We zien veel creativiteit, saamhorigheid en ook nieuwe patronen ontstaan. We verbinden, anders dan anders maar soms veel intenser. Wij vroegen aan onze klanten en relaties hoe zij dit beleven en wat zij ervan leren. Het leverde mooie gesprekken én waardevolle inzichten op. In de komende weken delen wij deze verschillende interviews met jou!

Wil jij ook jouw inzichten met ons delen met het onderwerp: Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan? Deel deze met ons!

Aan het woord is Diane van Dijk – Loois, directeur commercie en hospitality bij CSU.

“Hoe kunnen we de toegevoegde waarde van de schoonmaker duidelijk maken?” Vóór Corona was dat het onderwerp waar echt waarmaken en CSU over spraken. In dit interview neemt Diane ons mee in de inzichten die deze periode haar brengt.

Hoe gaat het met je, Diane?

“Ondanks de bizarre tijd waarin we leven gaat het heel goed met mij en mijn gezin. Gezondheid is op dit moment toch het belangrijkst. Inmiddels werk ik al ruim 8 weken thuis. Wel bijzonder om te zien dat het Nederland massaal lukt om thuis te werken.
Ben vooral heel benieuwd hoe dat straks in de toekomst gaat. Blijven we dan thuiswerken? Wordt het kantoor alleen nog voor ontmoetingen en overleggen? Naast een bizarre tijd is het ook een mooi moment om te resetten.”

    Resetten zeg je… wat bedoel je daar precies mee?

    “Je bent het zo gewend om op een bepaalde manier te leven, te werken. Zowel werk en privé, je sociale contacten, alles is al ingericht op een bepaalde manier. Het komt allemaal in een ander daglicht te staan. Wat vind ik wel en wat vind ik niet
    belangrijk? Ik was zelf geen fan van thuiswerken, ik ben iemand die heel graag het sociale opzoekt en het contact met mensen heeft. Ik zou het niet blijvend willen missen, maar ik zie zeker
    mogelijkheden om een aantal dagen per week thuis te werken. Je krijgt er namelijk toch ook iets moois voor terug, zoals meer meekrijgen van je gezin en minder reistijd. Dingen die je zo gewend was om te doen, daar ga je écht over nadenken.
    De automatische piloot stopt even.”

    Wat is de impact van de Corona crisis voor jullie als schoonmaakbedrijf?

    “De impact is enorm. Gelukkig werken we binnen diverse branches, dus de drukte wordt nu anders verdeeld. Hotels, evenementen, vakantieparken, dat werk ligt echt bijna stil. Gelukkig begint dat langzaam weer iets beter te worden. Aan de
    andere kant wordt er in de zorg een enorme krachtinspanning gevraagd om zo veel mogelijk mensen in te zetten. Schoonmaak en hygiëne wordt in een heel ander perspectief gezet. Een schoon toilet was de normaalste zaak van de wereld, daar wordt nu toch anders over gedacht. Voor de zorg is dat helemaal cruciaal. We klappen voor onze zorghelden, echter als schoonmaak er niet zou zijn, konden de zorghelden ook niet aan de slag. Nu er zo veel focus op ligt, zien mensen hoe belangrijk het is. Ik hoop echt dat we dat vast kunnen houden. Schoonmaken is echt een vak.”

      Hoe zorg jij voor een oprechte verbinding met je collega’s en medewerkers?

      “Oprechte verbinding creëer je door met medewerkers, collega’s en klanten in contact te blijven. Daar gebruik ik diverse middelen voor. De telefoon, videobellen, app berichten maar ook een
      kaartje of bezoeken op afstand. Ik mis het fysieke contact, daar ben ik echt van!
      Iemand een hand of een schouderklopje geven… dat kan nu niet. Helaas is dat nu even niet anders.”

        Wat is het grootste verschil in contact met voorheen?

        “Voorheen liep je over de afdeling en zag je dat iemand zich toch anders gedroeg of niet lekker in zijn vel zit. Als ik dat dan zag, deed ik even een bakje koffie en vroeg ik hoe het ging. Nu moet je het hebben van andere momenten. Je moet nu maar hopen dat het je bereikt. Dat is soms lastig, maar het helpt door veel in contact te zijn met de mensen. Normaal hadden we één keer in de vier weken team overleg, nu hebben we dat iedere week heel kort. De belangrijkste vraag daarin is hoe het met de teams gaat.”

        En hoe verbind je met de klanten/relaties in deze tijd?

        “Ik verbind door er te zijn voor klanten en relaties. Door ze te helpen met uitdagingen waar ze in deze tijd voor staan. We communiceren veel. Via videobellen, appen, mail, telefoon maar ook via nieuwsbrieven. Echt een partner zijn voor je klant!”

         

        Hoe ziet dat eruit, een echte partner zijn voor je klant?

        “Mensen zijn op zoek naar zekerheid, hulp en aandacht. We denken niet alleen vanuit de opdrachtgever, maar ook vanuit de klant van de opdrachtgever. Natuurlijk mag je er vanuit gaan dat je werkplek schoon is als je straks weer naar het werk gaat. Maar hoe fijn is het als je de eerste dag binnenkomt en er een setje met alcoholdoekjes, handgel en tissues klaar ligt? Ook nog eens mét een persoonlijk kaartje. Zo probeer je mee te denken met de opdrachtgever om het voor hún klant weer zo aangenaam mogelijk te maken!”

        In deze periode doen we zowel positieve als negatieve inzichten op. Welke inzichten heb jij deze periode opgedaan die je absoluut wilt blijven vasthouden/ doen straks?

        “Belangrijkste inzicht en lichtpuntje dat ik heb opgedaan is dat schoonmaak nu belangrijker is dan ooit. Het respect en aanzien voor de schoonmaakmedewerker is hoog. Dit wil ik absoluut vasthouden. Daarnaast is het nu tijd om in te zetten op ons merk en reputatie en niet op de korte termijn winst. Ik ben ervan overtuigd dat je daarmee toekomstbestendig bent en beter uit de crisis komt. Als laatste denk ik dat we een betere balans moeten vinden tussen thuiswerken en naar klanten gaan. Ik reed vaak genoeg 1,5 uur op en neer naar Amsterdam voor een afspraak van een uur. Ik zal daar straks wel twee keer over
        nadenken; is dat nodig, wat gaan we bespreken en kan dat niet via videobellen?”

         

         

        Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
        Creatief én Corona-proof!
        Laat hiernaast jouw gegevens achter, dan nemen wij contact met jou op! 

        echt waarmaken is er voor je, nu én straks!