Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan?

In tijden van verandering valt enorm veel te leren. We zien veel creativiteit, saamhorigheid en ook nieuwe patronen ontstaan. We verbinden, anders dan anders maar soms veel intenser. Wij vroegen aan onze klanten en relaties hoe zij dit beleven en wat zij ervan leren. Het leverde mooie gesprekken én waardevolle inzichten op. In de komende weken delen wij deze verschillende interviews met jou!

Wil jij ook jouw inzichten met ons delen met het onderwerp: Corona, hoe verbinden we met klant en collega en wat leren we ervan? Deel deze met ons!

Aan het woord is Désirée Breedveld, commercieel directeur bij Rotterdam The Hague Airport. 

Vol enthousiasme vliegt Desirée elke uitdaging aan. Ze maken op Rotterdam The Hague Airport al jaren het verschil door het bieden van een gastvrij ontvangst. Maar hoe doe je dat als er geen passagiers meer zijn en geen enkele vlucht meer vertrekt of aankomt? Hoe hou je dan je energie vast? 

We zijn heel benieuwd hoe het met je gaat. Dus hoe gaat het met je? Wil je daarover iets vertellen?

“Ik ben druk bezig met het oog op de toekomst. Hoe ziet de wereld er straks uit, hoe kunnen wij daar als bedrijf op antwoorden en wat vragen onze klanten van ons?”

    Druk bezig met het oog op de toekomst.. wat betekent dit voor jullie?

    “Op de korte termijn zijn we nu aan het kijken hoe we samen met onze partners, Airlines en ketenpartners weer kunnen gaan starten. Hoe gaat dit eruit zien? Wat wordt onze capaciteit, hoe
    zorgen we voor gastvrijheid onder deze omstandigheden, wat verwachten reizigers van ons? Dit zijn zaken waar we nu over nadenken.”

    Over de korte termijn gesproken, wat is de grootste impact van Covid-19 op de airport?

    “Ligt er een beetje aan in welk opzicht. De impact op operaties heeft op dit moment een teruggang van 100%. Er is géén commerciële operatie. Als we kijken naar de productiviteitsindex
    verwachten we aan het eind van dit jaar op zijn minst op een 70 uit te komen. Financieel vertaalt zich dat op een zelfde manier. Als er geen vluchten zijn, verdienen we ook geen geld.”

      Hoe zorg jij voor oprechte verbinding met
      jouw medewerkers/ collega’s in deze periode? Wat is daarin anders en belangrijk?

      “Oprecht contact, zowel per groep als 1 op 1. Veel informatie delen, aandacht voor zorgen en persoonlijke omstandigheden. Eigenlijk niet anders dan anders, maar dan op afstand.”

        Hoe zorg jij voor dat oprechte contact in deze digitale wereld?

        “Ik spreek mijn directe collega’s regelmatig en we hebben een communicatieprogramma. Dat gaat van webinars tot zoommeetings tot individuele gesprekken tot ‘gewoon’ een teamvergadering en teambuildingsessies. Tevens zijn we samen met Monique van den Heuvel van echt waarmaken bezig met een reboarding traject. Dus eigenlijk zijn we met van alles tegelijk actief op dit moment.”

        Hoe verbind jij met je klanten en/ of relaties? Wat is daarin anders en belangrijk?

        “Het klantcontact begint bij ons pas op het moment dat een klant digitaal op zoek gaat naar een reis via RTHA. Dat gebeurt op dit moment niet, dus daar is op dit moment ook niet heel veel
        aan te doen. We hebben de campagnes ook stop gezet, de commerciële.”

         

         

         

        Welke inzichten heb jij deze periode opgedaan die je absoluut wilt blijven vasthouden/ doen straks?

        “Er is online veel meer mogelijk dan we dachten!”

        Zou je hier een voorbeeld van kunnen geven?

        “De manier waarop we met elkaar omgaan. Er wordt meer online vergaderd en online vergaderingen zijn qua mogelijkheden ook verder
        te stretchen dan we in eerste instantie dachten. Tegelijkertijd zien we veel meer mogelijkheden in de vorm van webinars om bijvoorbeeld kennis uit te wisselen. Je zal ook gaan zien dat we over een langere tijd de operatie online beter kunnen regisseren door een persoonlijke reis aan te bieden. En dat zal straks ook steeds meer nodig worden als de reis op de luchthaven anders verloopt dan reizigers gewend waren. Maar het belangrijkste inzicht is wel dat persoonlijk contact nooit vervangen kan worden. Dat is wat mensen nu het meeste missen en daar zijn online bijeenkomsten geen antwoord op. De menselijke maat zal altijd belangrijk blijven en daarom zullen mensen ook in
        de toekomst blijven reizen. Of het nu voor een familiebezoek is, voor zaken of om nieuwe culturen te leren kennen.”

        Hoe zorg jij ervoor dat je positief (en realistisch) naar de toekomst kijkt?

        “Neem het zoals het komt. Accepteer wat je niet kunt veranderen en probeer daar dan op z’n minst met een positieve blik naar te kijken.”

        En hoe ziet de airport eruit in een 1,5 meter samenleving?

        “Dat zijn we nu aan het voorbereiden. Waarschijnlijk zal de capaciteit een stuk lager liggen dan we gewend waren. Tegelijkertijd is het in eerste instantie waarschijnlijk ook minder druk dan andere jaren rond deze tijd. We zullen flexibel moeten zijn, maar gastvrij zullen we altijd blijven.”
         

        Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
        Creatief én Corona-proof!
        Laat hiernaast jouw gegevens achter, dan nemen wij contact met jou op! 

        echt waarmaken is er voor je, nu én straks!