Overleggen met Monique?

Ben je een leider of een manager?

Ben ik een leider of een manager?

Hoeveel boeken zijn er wel niet over leiderschap? Hoeveel vakbladen, seminars, conferenties en trainingen houden zich bezig met managers en leiders? Ontelbaar veel. Hoe kan het dan dat slechts 21% van de werknemers aangeeft volledig vertrouwen te hebben in het leiderschap van de organisatie? Veel meer managers zouden hun vak serieus moeten nemen en zich bezig moeten houden met de betrokkenheid van hun mensen.

slechts 21% van de werknemers geeft aan volledig vertrouwen te hebben in het leiderschap van de organisatie

Wat is leiderschap dan eigenlijk?

Als we het vanuit werknemers perspectief bekijken dan herkennen werknemers leiderschap in de volgende aspecten:

  • Vertrouwen
  • Compassie
  • Stabiliteit
  • Hoop

Deze aspecten hebben veel te maken met de toekomst van de organisatie waar je voor werkt. Stralen de leiders vertrouwen uit naar de (financiële) toekomst? Inspireren en enthousiasmeren de leiders jou over de toekomst?

Wat is management dan eigenlijk?

Goede managers coachen medewerkers zodat medewerkers succesvol kunnen zijn. Een werknemer beoordeelt goed management op de volgende aspecten:

  • Heldere en duidelijke communicatie
  • Ondersteunen en opkomen voor werknemers
  • Ontwikkelen van innovatie en samenwerking

Dit gaat veel meer over de dagelijkse operatie. Over het proces, het werk en de voortgang. Een hedendaagse manager ondersteunt de werknemer om effectief te kunnen (samen) werken. Wordt de werknemer goed geïnformeerd? Ondersteunt de manager actief bij veranderingen? Draagt de leidinggevende bij aan een veilige en open werkomgeving?

Veel meer managers moeten hun vak serieus nemen en zich bezig houden met hun mensen.

Je ziet dat leiderschap en management iets heel anders is. En erg genoeg wordt het continu verward. Niet alle managers moeten zich bezig houden met de stip op de horizon. Veel meer managers moeten hun vak serieus nemen en zich bezig houden met hun mensen.
Dat levert je écht veel op:

  1. Minder vergaderingen over de stip zodat je meer tijd hebt voor je mensen
  2. Je focus op de dagelijkse zaken en ondersteuning levert je meer betrokken medewerkers en dat draagt direct bij aan leuker werken, betere prestaties en een beter bedrijfsresultaat
  3. Je bent meer in control zodat je meer waardering krijgt van collega’s, managers, klanten en andere stakeholders
  4. Minder frustratie doordat je veel meer in je eigen cirkel van invloed werkt

Dus stel jezelf continu de vraag. “Ben ik een leider of een manager?”

Bron: Gallup Workplace onderzoek 2022

 

Onze missie is veranderen voor iedereen mogelijk maken, én leuker. Wij geloven dat je als organisatie alles moet doen wat mogelijk is om je mensen in hun kracht te zetten. Goud winnen doe je met je eigen mensen!  Een effectief middel om een eerste indruk op te doen van management en werknemers is het inzetten van veldwerk. We lopen graag een aantal dagen mee! Je leest er meer over op deze pagina. 

Wil je meer weten? Maak een afspraak met Monique, 06-51106151

 

 

 

Blogs ontvangen?

Wil je regelmatig op de hoogte gehouden worden? Meld je dan hier aan!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.