Buienradar en vele andere weer apps beïnvloeden ons dagelijks leven. Een mooi voorbeeld van vandaag; mijn zoon is een bootje aan het opknappen maar buienradar zegt dat het vandaag gaat flink regenen… vanaf een uur of 11 draalt hij om me heen, zit achter zijn laptop, checkt zijn mobiel en heeft, u raadt het al, nog niets ondernomen… Er is nog geen spatje gevallen, de zon schijnt, prachtige grote witte wolken drijven voorbij. Misschien gaat het wel regenen? Buienradar zegt van wel…
Ik ontving van de week een enquete van een niet nader te noemen klantvriendelijke bank. Aangezien ik ‘fan’ van deze bank ben en wij (Echt Waarmaken) ook midden in een klantbeleving onderzoek zitten voor een van onze klanten, opende ik de link. De vraag werd gesteld om echt kritisch te zijn, ze willen graag leren van hun klanten. 6 minuten zou het duren.. Mooie uitnodiging! Maar na een paar vragen, raakte ik compleet verstrikt in allerlei vragen die me werkelijk nooit bezig hebben gehouden. Ik ben zomaar een klant, ik stort, maak over, betaal facturen, ontvang rente… De vragen gingen meer over hun eigen processen. Ik ben afgehaakt en heb het niet verder ingevuld.
Als je van klanten wilt leren is het belangrijk om echt naar buiten te kijken. Zoek je klant op, ga in gesprek. Wat zijn de werkelijke behoeften of misschien wel de latente behoefte van je klant? Stel vragen die er toe doen voor je klant, ze kunnen je verbazen met hun inzicht! Dus stop met navelstaren en kijk naar buiten.
De zon schijnt, mijn zoon kan ook naar buiten… Buienradar vindt het ook goed 🙂
Wil jij meer weten? Klik hier om direct een afspraak te maken!